Share this

Blog

  • Posted: October 17, 2017

    ‘Bolstering’ tijdens een crisis, ondergewaardeerde strategie of risicovolle bluf?

    Het komt vaak voor: organisaties die in tijden van crisis proberen te ‘bolsteren’, het aanhalen van goede daden uit het verleden. Alsof Volkswagen vlak na het bekend worden van ‘Diesel-gate’ had gezegd: ‘Het kan zijn dat er iets fout is gegaan, maar dat is sinds 1937 niet eerder gebeurd. We lossen het op’. Kortom u kunt ons blijven vertrouwen, er is niets aan de hand. Tijdens een crisis lijkt dit soms een goede strategie. Je laat immers iedereen weten dat normaal alles wel soepel loopt. Is dat echt zo? Of prikken stakeholders er feilloos doorheen en met nog meer focus op de crisis en bereik je misschien zelfs het tegendeel? Het blijkt dat praktijk en theorie op dit punt behoorlijk uiteen lopen. Voor mijn scriptie zocht ik het uit. Ik kwam erachter dat de beste basis van succesvol crisismanagement een goede reputatie vóór een crisis is. Elke dag werken aan vertrouwen bij je stakeholders is vele malen belangrijker dan tijdens een crisis opscheppen over wat je tot gisteren altijd goed hebt gedaan.

    Read more
  • Posted: August 28, 2017

    Are you man enough for a pink driver’s seat?

    Durf jij als communicatiemanager binnen boardrooms je mannetje te staan? Voor velen is het antwoord helaas nee. Voor mijn master Corporate Communicatie aan de UvA deed ik onderzoek naar de machtsrelaties binnen boardrooms. Daaruit is gebleken dat het slecht gesteld is met de strategische invloed van communicatiemanagers. Ondanks dat communicatiemanagers steeds vaker bij het bestuur aan tafel zitten, houden ze zich in de praktijk voornamelijk bezig met uitvoerende werkzaamheden. Hierdoor blijven organisaties hangen in achterhaalde communicatiepatronen. Wat houdt de communicatiemanager van vandaag de dag precies tegen om zijn strategische rol te pakken? Daarvoor nam ik een kijkje achter de gesloten deuren van boardrooms, en onderzocht ik de rol van stereotypering bij het verkrijgen van macht.

    Read more
  • Posted: August 09, 2017

    Reputations - Hoe staat het met de reputatie van Reinildis van Ditzhuyzen?

    Ze studeerde geschiedenis in Wenen. Na een kortstondig avontuur als ambtenaar, werd ze vol overtuiging journalist, columnist en auteur. Bij het grote publiek is ze vooral bekend van haar originele en eigentijdse herschrijving van het etiquetteboek van Amy Groskamp-ten Have, omgedoopt tot ‘De Dikke Ditz - Hoe hoort het eigenlijk?’ Ze is regelmatig in Nederland én Duitsland op televisie. Als kenner van omgangsvormen, koningshuizen en klassieke muziek. Ze gaat onberispelijk gekleed en spreekt altijd even snel als helder.

    Read more
  • Posted: August 08, 2017

    Pride en pinkwashing in marketingland

    Van 29 juli tot en met 6 augustus staat Amsterdam in het teken van Pride Amsterdam, met als feestelijk hoogtepunt de botenparade op zaterdag. De hele stad is gehuld in roze en de welbekende regenboogvlaggen wapperen de hele week trots in de wind. Ook op social media regent het regenboog emoji’s en gifjes van eenhoorns. Eén week in het jaar voelt het alsof heel Nederland massaal achter de LGBTI-community staat en zich sterk maakt voor het onderwerp. Equality en gaypride zijn ‘hot’ en dat weet ook het Nederlandse bedrijfsleven al een aantal jaar. Maar hoe oprecht zijn al die marketingcampagnes?

    Read more
  • Posted: July 18, 2017

    LSD-trip KNVB smaakt naar meer

    Een godswonder, zo moet de KNVB het Europees kampioenschap voetbal voor vrouwen, WEURO2017 momenteel ervaren. Prima sfeertje op volle tribunes, lekker frank en vrij voetbal, een vooralsnog winnend Oranje, spontane mediaoptredens van ‘de meiden’, zelfs een toernooidirecteur, Bert van Oostveen die sympathie oproept (…) Die ontspannen positieve vibe moet in de Zeister bossen, vijftig jaar na the Summer of Love, aanvoelen als een bevrijdende LSD-trip. Drie jaar lang was de KNVB kop van Jut in een grotendeels door haarzelf geschapen reputatiedrama.

    Read more
  • Posted: June 27, 2017

    Rise to the occasion! Over leiderschap en zelfbewustzijn bij een reputatiecrisis

    De persoonlijke reputatie van een bestuurder is onlosmakelijk verbonden met die van zijn organisatie. De tent is de vent en andersom. Een verstandig bestuurder denkt altijd en overal strategisch na over zijn persoonlijke positionering. Vooral om in tijden van hypes, issues en een heuse crisis slagvaardig te kunnen handelen.

    Read more
  • Posted: June 15, 2017

    Reputations – Hoe staat het met de reputatie van Cody Keenan?

    In 2013 werd hij director of speechwriting voor Barack Obama. Vele honderden speeches schreef hij samen met zijn team voor de charismatische en welbespraakte oud-president. Met historische speeches als resultaat. En dat vond Obama blijkbaar ook. Keenan, zoon van twee reclamebazen in Chicago, werkt op dit moment als co-auteur aan diens memoires en schrijft ook nog steeds speeches voor hem. Deze blog is onderdeel van de serie Hoe staat het met de reputatie van? waarin bekende en vooraanstaande personen vertellen over het wel en wee rond hun persoonlijke reputatie.

    Read more
  • Posted: May 30, 2017

    Gastblog: trainee Emmy de Visser

    Als winnaar van de “my six word story” wedstrijd, een initiatief van de Marketing Association Amsterdam en MSL Group had ik de eer om een week als trainee mee te kunnen lopen bij vijf verschillende bedrijven van Publicis One; een zeer waardevolle ervaring voor mij, met een recente MSc Business Administration Marketing op zak en al een aantal jaren werkervaring in de marketing en communicatie.

    Read more
  • Posted: May 18, 2017

    Reputations - Hoe staat het met de reputatie van Marguerite Soeteman-Reijnen?

    Hoe staat het met de reputatie van Marguerite Soeteman-Reijnen? In 2014 werd zij als voorzitter van de Raad van Toezicht van de Stichting ALS geconfronteerd met een stelende directeur. In het dagelijks leven is zij chairman bij Aon. Deze blog is onderdeel van de serie Hoe staat het met de reputatie van? waarin bekende en vooraanstaande Nederlanders vertellen over het wel en wee rond hun persoonlijke reputatie.

    Read more
  • Posted: May 16, 2017

    Reputations - Hoe staat het met de reputatie van Onno Hoes?

    Hoe staat het met de reputatie van Onno Hoes? De VVD’er trad medio 2015 terug als burgemeester van Maastricht vanwege een vertrouwensbreuk met de gemeenteraad. Aanleiding waren privébeelden van hem gemaakt door PowNews Deze blog is onderdeel van de serie Hoe staat het met de reputatie van? waarin bekende en vooraanstaande Nederlanders vertellen over het wel en wee rond hun persoonlijke reputatie.

    Read more