Share this

Blog

  • Posted: March 20, 2017

    Camiel Eurlings en Hans Spekman doen een Tichelaartje

    Camiel Eurlings en Hans Spekman doen een "Tichelaartje" Er zijn bestuurders die nogal masochistisch omgaan met hun persoonlijk reputatieprobleem. Je hebt ze in alle soorten en maten. Camiel Eurlings, Hans Spekman en Jacques Tichelaar zijn sprekende voorbeelden. Geleid door emotie, zelfmedelijden en arrogantie ontberen ze niet alleen de kritische van buiten-naar-binnen blik die meestal nodig is voor een oplossing. Terwijl hun geloofwaardigheid ter discussie staat, proberen ze tegen de klippen op hun gelijk te halen. Waarmee ze het probleem alleen maar verergeren.

    Read more
  • Posted: March 17, 2017

    Het persoonlijke verhaal van Rutte werd het verhaal van de VVD – dit bleek een geniale vondst

    Wat begon met een optreden bij Zomergasten, eindigde ruim een halfjaar later in een overwinning voor de man met de soevereine glimlach: de VVD-verkiezingscampagne. Door een mazzelgoal in de dying seconds of the game, dat wel. Of was het geen geluk, maar het resultaat van een uitgekiende tactiek? Tijd voor een review van de VVD-campagne.

    Read more
  • Posted: March 10, 2017

    Wat kunnen politici leren van social influencers?

    Met nog een paar dagen te gaan tot de Tweede Kamerverkiezingen trekken politici nog even alles uit de kast om zichzelf en hun verkiezingsprogramma’s goed neer te zetten. Net als tijdens de recente presidentsverkiezingen in de VS staat Generatie Z volop in de belangstelling. In hoeverre zullen deze jongste stemgerechtigden hun weg naar het stemlokaal weten te vinden? En als ze eenmaal van plan zijn te gaan stemmen, hoe overtuig je ze dan dit op de juiste partij te doen?

    Read more
  • Posted: March 06, 2017

    Ranking the Social Stars

    We zitten in Nederland weer middenin de campagnetijd in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart. Op Facebook, Twitter en andere social media leidt dit tot een enorme stortvloed aan berichten, reacties en andere content. Dat roept de vraag op hoe je je als politieke partij op gebied van communicatie kunt onderscheiden van de rest, zeker omdat er geen oneindige budgetten zijn. In deze blog komt allereerst de communicatie op social media aan bod van de grootste Kamerfractie en regeringspartij op dit moment, de VVD.

    Read more
  • Posted: February 28, 2017

    Het verkiezingsdebat heeft zijn langste tijd gehad

    'Sinterklaas bestaat, daar zit-ie: achter de tafel.' Zo waste Hans Wiegel voor de verkiezingen in 1972 spreekwoordelijk de oren van Joop den Uyl. Ook de recente debatgeschiedenis kent z´n klassiekers: 'U draait en u bent niet eerlijk' (Balkenende vs. Bos) of 'Nu doet u het weer' (Samsom vs. Rutte). Wie kent ze niet?

    Read more
  • Posted: February 07, 2017

    5 inzichten over duurzaamheid & communicatie

    Op 2 februari 2017 spraken wij met 25 communicatieprofessionals over de rol van communicatie bij het creëren van duurzame organisaties. De sessie vond plaats bij MSLGROUP te Amsterdam en werd in samenwerking met de beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals Logeion georganiseerd. Aan tafel zaten onder andere Martijn Boelhouwer, communicatie manager bij ARN, Gijs van Wanrooij, marketing en communicatiemanager bij Hutten Catering en Toy Hertogh, Managing Director van Wego. In dit blog deel ik de 5 meest opvallende inzichten uit deze sessie met je.

    Read more
  • Posted: January 12, 2017

    2016: een foodtruck-droom die werkelijk werd

    Januari is zo’n maand waarin iedereen zijn goede voornemens deelt en nog even terugblikt op het oude jaar. Mooie lijstjes en spannende vooruitzichten komen voorbij. Als ik terugblik op 2016 en kijk naar de zeer gevarieerde projecten waar we met MSLGROUP aan gewerkt hebben dan kan ik niet anders concluderen dan dat het een topjaar is geweest. Als eventmanager heb ik zelf altijd al het gevoel dat ik de leukste baan van Nederland heb, maar vorig jaar kon ik ook nog mijn persoonlijke droom (het opzetten van een foodtruck) in mijn werk tot leven laten komen. Eind 2015, tijdens een weekend weg met vrienden, bedachten we een uniek concept voor een foodtruck. Dit concept verdween wat naar de achtergrond, maar voor een klant konden we met een prachtige campagne toch ook een beetje mijn droom verwezenlijken. Al was het maar voor één dag

    Read more
  • Posted: December 29, 2016

    4 communicatietrends voor 2017

    In 2016 is het belang van strategische communicatie nog eens extra onderstreept. De snelheid van de verspreiding van nieuws is verder toegenomen door het groeiende aantal online kanalen en platforms. Direct lezers bereiken in groten getale is makkelijker dan ooit met 2,1 miljard smartphone bezitters eind 2016 (de verwachting in 2017 is bijna 2,6 miljard). Het onderscheid tussen mening en feit lijkt minder belangrijk te worden, omdat invloedrijke kanalen het nieuws snel willen brengen om de concurrentie aan te kunnen. De verdieping wordt zelden gezocht, het zijn de populistische koppen die verkopen. Dit heeft geleid tot heel wat onverwachte wendingen in 2016, van Brexit tot Trump als president. In 2017 zullen deze ontwikkelingen verder doorzetten. Hieronder een aantal trends voor enige houvast in wat een turbulent jaar belooft te worden.

    Read more
  • Posted: December 15, 2016

    Zo kom je sterker over als leider

    Sommige ceo's en politici komen sterker over dan anderen. Je zou het 'authentiek' kunnen noemen. Maar waarom geloof je de ene leider wel en heb je bij de ander het gevoel dat hij of zij niet helemaal oprecht is? Tjardus van Citters is specialist in reputatiemanagement en werkt als zelfstandig adviseur en senior advisor voor MSL Group. Hij begeleidt diverse politici en topmannen en -vrouwen in personal branding. Om sterk over te komen, is het belangrijk dat je een boodschap communiceert die recht uit het hart komt. Het is belangrijk dat deze overeenkomt met het bedrijf, "mensen voelen aan als iemand echt voor het bedrijf staat en dat uitstraalt. Je kunt dat niet forceren", zegt hij.

    Read more
  • Posted: December 08, 2016

    Hippe marketingtermen: wat betekenen ze eigenlijk?

    Iedereen kent het wel. Je wordt voorgesteld aan een kennis van een van je vrienden. Zoals het hoort werk je een lijstje politiek correcte vragen af en kom je aan bij de vraag: ‘Maar waar werk jij eigenlijk?’. Op het moment dat je te horen krijgt dat jullie in dezelfde sector werken komt het gesprek pas écht op gang. Elke sector kent immers z’n eigen incrowd en ook heeft elke sector een eigen jargon. De gezondheidszorg kent honderden medische termen en in de juridische wereld heb je een woordenboek ter grootte van een wolkenkrabber nodig om je weg door alle begrippen te vinden. In de wereld van marketing, communicatie en pr is het niet veel anders. In mening vergaderzaal vliegen de termen en afkortingen je om de oren.

    Read more