Share this

Social media in China, zet je westerse bril af

Door: Henjo Guitjens, CEO 

Willen we onszelf aanprijzen in China en communiceren met Chinese gasten als ze in Nederland zijn (of hier naar toe willen komen), dan is kennis en ervaring met Chinese Social media noodzakelijk. Het is dè manier om met ze in contact te komen.

Nederland; Gateway to Europe

En dat contact met de Chinese ondernemers, studenten, toeristen en burgers wordt steeds belangrijker. Niet in de laatste plaats vanuit economisch oogpunt. Al meer dan 450 Chinese bedrijven zijn actief in Nederland. De grootste groep buitenlandse studenten in Nederland van buiten Europa is Chinees! En over 10 jaar worden er bijna een miljoen Chinese toeristen in Nederland verwacht. President Xi heeft niet voor niets Nederland als Gateway voor China tot Europa genoemd.

Chinese Social Media, net ff anders

In Nederland zijn we bijna allemaal grootgebruikers van Facebook en WhatsApp. Net als in veel andere Westerse landen. Maar niet in China. Door het politieke systeem, de totaal andere taal en de enorm grote schaal is daar een compleet eigen social media ecosysteem ontwikkeld. WeChat, Weixin, KakaoTalk. Sina Weibo, Renren, QQ en Youku zijn bijna net zo groot als Twitter, Facebook, WhatsApp en YouTube. Om maar even wat getallen te noemen: WeChat , een zeer geavanceerde app waarin chatten, surfen, bestellen en betalen zijn geïntegreerd, heeft 600 miljoen gebruikers (waarvan 70 miljoen buiten China). Dat is niet zoveel als WhatsApp (900 miljoen) maar wel geconcentreerd in één land. QQ, ook een chatservice, zit zelfs op 800 miljoen gebruikers, maar is minder geavanceerd. Youku,  zeg maar het Chinese Facebook, heeft meer dan 500 miljoen gebruikers per maand. Dat is ongeveer de helft van het aantal Facebook gebruikers en dat ook weer in één land. Meer info hierover, met een goed overzicht, is te vinden op wearesocial.net

Chinese Millennials zijn hyper connected

Opvallend is dat het overgrote deel van de social media in China mobiel is: 75%. Het online zijn met desktop PC’s is gewoon overgeslagen en gaat dus voornamelijk met smart phones. Met name de Chinese Millennials (de generatie geboren tussen 1997 en 1994) is hyper connected (lees vooral de blog van Alice Hu hierover!) Keuzes voor aankopen worden bijna allemaal mobiel gemaakt. En dat gaat ook heel gemakkelijk met bijvoorbeeld WeChat. Je zoekt en vindt interessante informatie over bijvoorbeeld een concert of een bestemming. Met uiteraard bewegende content. Boeken en betalen kan ook allemaal via WeChat. Een bank app is niet meer nodig. Niks van de een naar de andere app overstappen. Alles in één. Ook contact met een gemeente, formulieren invullen en afhandelen. Allemaal via WeChat. Willen we zaken doen met Chinese reizigers, ondernemers of studenten, dan moeten we dat al doen in China. Dus daar aanwezig zijn met goede content in de verschillende social media kanalen.

MSLGROUP brengt China en Nederland samen

Dat is bijna niet te doen vanuit Nederland. Logischer is het om samenwerking te zoeken met Chinese partners. Of je moet dat in huis hebben, net zoals MSLGROUP. Met 12 kantoren in China hebben we kennis en ervaring van Chinese social media direct hier in Nederland beschikbaar. Daarom hebben we samen met hen een uitgekiende aanpak ontwikkeld voor Nederlandse bedrijven en organisaties waarmee zij hun naamsbekendheid in China kunnen vergroten.

Quick Scan laat kansen zien

Met een quick scan zien we snel waar de kansen liggen, we kennen de juiste influentials en Key Opinion Leaders online en hebben alle techniek en kennis in huis om interessante content te maken. Alles met het doel meer bezoekers of studenten te trekken. Of om diensten en producten onder de aandacht te brengen. Vanuit China naar Nederland kijken en andersom. Met een Nederlandse én Chinese bril!

Comments

No comment yet, be the first!

Laatste Presentatie

Video