Share this

4 communicatietrends voor 2017

In 2016 is het belang van strategische communicatie nog eens extra onderstreept. De snelheid van de verspreiding van nieuws is verder toegenomen door het groeiende aantal online kanalen en platforms. Direct lezers bereiken in groten getale is makkelijker dan ooit met 2,1 miljard smartphone bezitters eind 2016 (de verwachting in 2017 is bijna 2,6 miljard). Het onderscheid tussen mening en feit lijkt minder belangrijk te worden, omdat invloedrijke kanalen het nieuws snel willen brengen om de concurrentie aan te kunnen. De verdieping wordt zelden gezocht, het zijn de populistische koppen die verkopen. Dit heeft geleid tot heel wat onverwachte wendingen in 2016, van Brexit tot Trump als president. In 2017  zullen deze ontwikkelingen verder doorzetten. Hieronder een aantal trends voor enige houvast in wat een turbulent jaar belooft te worden.

 

1. Online: de tweede realiteit

De online kop kan niet meer in het offline zand gestoken worden. Zelf niet online aanwezig zijn, betekent niet dat er niet over je gesproken wordt. Je geeft de regie simpelweg uit handen. Je mist potentiële kansen en ook brandjes die wellicht gemakkelijk geblust hadden kunnen worden. Ook is er veel waardevolle data te halen uit goede online monitoring op basis waarvan communicatiestrategieën gebouwd en aangescherpt kunnen worden. Sterker nog, communicatie wordt steeds meer real-time via Facebook live, Periscope, Snapchat stories en meer. De scheiding tussen de offline en online wereld neemt alsmaar af en beiden kennen hun eigen wetten en waarheid. Er is een tweede realiteit ontstaan. Reputaties zijn echter van beide afhankelijk. Een voorwaarde voor online aanwezigheid is goede voorbereiding, behalve als je Donald Trump heet, dan kun je doen wat je wilt. Waar reageer je wel op en waar niet? Waar ben je aanwezig en waar niet? En als je in dialoog gaat, hoe reageer je dan? Hier geldt: een goede voorbereiding is het halve werk.

 

2. Content creatie: creativiteit bepaalt de grens

Een paar social media posts en soms een persbericht uitbrengen is niet meer genoeg. Langdurige verbindingen leggen met de juiste doelgroepen vergt een goed doordacht strategisch content plan. Voor de meeste van ons geldt dat het hard werken is om top of mind te blijven. Je moet als bedrijf een uniek verhaal hebben, met herkenbare thema’s waar jij bekend om wil staan en die jouw doelgroepen belangrijk vinden. Je moet het verhaal vertellen door ‘snackable’ content te brengen in relevante kanalen. Niet schieten met hagel, maar met scherp: meten is weten. En als het even kan visueel en met bewegend beeld, in 360 graden of met virtual reality, interactief en persoonlijk. Het is niet meer de techniek, maar jouw creativiteit die de grens bepaalt. Het woord van 2016 was storytelling, in 2017 moet je als communicatieprofessional kunnen contentdenken.

 

 3. Samen sta je sterker: de kunst van beïnvloeding

In deze geenrichtingscommunicatie samenleving, waarin iedereen met iedereen praat, gaat het niet meer om wat jij van jezelf vindt (waarschijnlijk kom je superlatieven tekort) maar om de geloofwaardigheid door peer-to-peer communicatie. Reviews, reacties, vloggers, bloggers en influencers zijn niet meer weg te denken. Daarom moet je weten wie de (potentiële) ambassadeurs en criticasters zijn voor jouw merk. Continue monitoring mag daarom niet ontbreken op de communicatieafdeling. Ook slimme samenwerkingsverbanden met de ambassadeurs kunnen veel invloed hebben op hoe er over jouw merk of product wordt gedacht. Het opbouwen van eigen invloedrijke kanalen is  belangrijk, maar in sommige gevallen is het samenwerken met influencers nog belangrijker. Immers, samen sta je sterker dan alleen.

 

 4. Het goede nieuws: de duurzame organisatie

Op de strategische communicatieagenda van 2017 mag duurzaam ondernemen niet ontbreken. Duurzaamheid is al lang geen stokpaardje van milieugroeperingen meer. De 17 duurzame ontwikkelingsdoelen 2030 van de VN zijn al bij veel multinationals onderdeel geworden van het dagelijks handelen. Waar duurzaamheid ooit nog geclaimd werd door belangenorganisaties, is investeren in duurzaamheid nu een businessmodel geworden. Bijdragen aan een betere wereld in de brede zin is niet alleen maar een wens van overheden, het is een maatschappelijke beweging. Organisaties die op authentieke wijze meewerken aan het bereiken van deze doelstellingen zullen daar ook voor worden beloond. Consumenten, investeerders, overheden en belangengroeperingen zullen deze organisaties eerder het vertrouwen geven, met hen samenwerken en hun producten afnemen. En gelukkig zijn er 17 doelen, dus je vindt altijd wel iets dat bij je past waar je oprecht aan kan werken. Aan de communicatieprofessional de taak om deze trend te signaleren en te adresseren. En communicatie in te zetten om duurzaam ondernemen mogelijk en zichtbaar te maken. Meer hierover tijdens onze bijeenkomst in 2017.

 

Het creëren van een betere wereld klinkt als een mooi motto voor 2017. Echter, die ziet er voor iedereen anders uit. Ik hoop dat de meeste van ons zich laten leiden door de 17 doelstellingen.

Maak er een mooi communicatiejaar van!

 

2017 (1)

Comments

No comment yet, be the first!