Share this

Hippe marketingtermen: wat betekenen ze eigenlijk?

Hippe marketingtermen: wat betekenen ze eigenlijk?

Iedereen kent het wel. Je wordt voorgesteld aan een kennis van een van je vrienden. Zoals het hoort werk je een lijstje politiek correcte vragen af en kom je aan bij de vraag: ‘Maar waar werk jij eigenlijk?’. Op het moment dat je te horen krijgt dat jullie in dezelfde sector werken komt het gesprek pas écht op gang. Elke sector kent immers z’n eigen incrowd en ook heeft elke sector een eigen jargon. De gezondheidszorg kent honderden medische termen en in de juridische wereld heb je een woordenboek ter grootte van een wolkenkrabber nodig om je weg door alle begrippen te vinden.

In de wereld van marketing, communicatie en pr is het niet veel anders. In menig vergaderzaal vliegen de termen en afkortingen je om de oren. Vaak wordt er instemmend geknikt bij de zoveelste ‘snelle’ marketingterm, maar achteraf blijkt dat het toch niet helemaal is overgekomen. Omdat het kantoorleven soms al moeilijk genoeg is: hierbij een lijstje ‘gladde’ termen die je hoort in de marketing-, communicatie- en pr-wereld.

1. ATL
‘Om die doelstellingen te bereiken moeten we er écht een ATL-campagne tegenaan gooien’. Juist ja. ATL staat in dit geval voor ‘above-the-line’, een verzamelnaam voor middelen en activiteiten die gericht zijn op het bereiken van een massapubliek of brede doelgroep. Vaak om awareness te creëren of aan de naamsbekendheid te werken. Hieronder vallen onder andere advertenties op tv, radio of grote dagbladen en tijdschriften. Tegenhanger van ATL is BTL (below-the-line), waarbij de focus ligt op meer directe communicatie. Beide termen lopen steeds meer door elkaar met multichannel marketing.

2. Boilerplate
‘Stuur jij even een boilerplate zodat ik dat persbericht direct kan versturen?’. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, hoef je niets technisch uit te voeren. Een boilerplate is een korte tekst en bevat alle basisinformatie over het bedrijf die relevant is voor pers en stakeholders. Boilerplates zijn terug te vinden onderaan persberichten. Waarom de term boilerplate? Deze verwijst naar de plaatjes die producenten van stoomketels op hun ketels plaatsten, zodat duidelijk was wie de ketel had gemaakt.

3. CTA
‘Ja, daar moet nog wel even een CTA’tje bij hoor’. De zoveelste afkorting. CTA is een afkorting voor call to action. Een call to action moet ervoor zorgen dat de lezer van een tekst of uiting overgaat tot actie. Het is als het ware een oproep om bijvoorbeeld een website te bezoeken of product aan te schaffen. Een goede CTA is belangrijk, omdat je er niet vanuit kunt gaan dat de potentiële klant zelf op het idee komt om tot handelen over te gaan.

4. Inbound
‘Doen jullie eigenlijk al aan inbound?’. Tja, wat ga je daar op antwoorden? Inbound marketing is een marketingfilosofie, die de afgelopen tijd sterk aan populariteit heeft gewonnen. De aanpak moet zorgen voor het snel en effectief genereren van leads. Inbound marketing is erop gericht daar te zijn waar de klant zoekt. Inbound marketing gaat uit van het creëren van waarde door het aanbieden van waardevolle content. In tegenstelling tot outbound wat veel gericht is op zenden.

5. Geotagging
Dat kunnen we realiseren door het goed inzetten van geotags joh!’. Alsof het niets is. Geotagging is het toevoegen van locatiekenmerken (zoals geografische coördinaten) aan media, zoals tweets, foto's en websites. Het waardevolle aan geotagging is dat de meta-informatie die hieruit voorkomt, gebruikt kan worden om de doelgroep content te tonen uit zijn/haar directe omgeving.

6. UX
‘Nee, daar moet dan natuurlijk nog wel een goed UX-team op worden gezet’. UX (joe-iks) staat voor User Experience, oftewel gebruikerservaring. Gebruikerservaringen op websites en apps zijn in het huidige digitale tijdperk van groot belang. Een goed UX-ontwerp geeft de bezoeker een positief gevoel en houdt rekening met de behoeftes van een potentiele klant.

7. Issue hijacking
‘Uiteraard blijven we ook doorlopend aan issue hijacking doen’. Geen zorgen. Issue hijacking klinkt gevaarlijk, maar dat is het niet. Bij issue hijacking draait het om snel inspelen op lopende maatschappelijke ontwikkelingen en nieuws. Het doel is om journalisten bij relevant nieuws te voorzien van commentaar en insights. Commentaar en insights van een expert bij jouw bedrijf. Hierdoor krijgt de journalist input van een expert en creëer je de kans op media aandacht.

Kun je het nog volgen? De bovenstaande termen zijn slechts het topje van de ijsberg. Het mooie aan de marketing-, communicatie- en pr-wereld is dat de ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen. Over een paar maanden is de vakvocabulaire weer voorzien van tientallen nieuwe begrippen. Hoor je in de volgende vergadering of zakenlunch een hip woord dat geen belletje doet rinkelen? Google is your friend. Wel even de juiste deeplink checken voordat je op clickbait drukt.

Comments

Reacties (5)

  • naam: Hildert Raaijmakers

    reactie: Uhm... Gaandeweg strooit de auteur zelf ook nog met ander hip vakjargon dat ook om te rillen is: 'awareness', 'multichannel marketing', 'effectief genereren van leads', 'insights'... Brr. ;-)

  • naam: Bob Bruinenberg

    reactie: Hi Hildert, scherp gezien! Practice what you preach toch? ;)

  • naam: joep Zijp

    reactie: Reuze handig, Dank!! f.y.i.: Onderstaand citaat uit en.wikipedia geeft een andere verklaring voor de herkomst van de term boilerplate. "The term arose from the newspaper business. Columns and other pieces that were syndicated were sent out to subscribing newspapers in the form of a mat (i.e. a matrix). Once received, boiling lead was poured into this mat to create the plate used to print the piece, hence the name boilerplate. As the article printed on a boilerplate could not be altered, the term came to be used by attorneys to refer to the portions of a contract which did not change through repeated uses in different applications, and finally to language in general which did not change in any document that was used repeatedly for different occasions.[citation needed] A related term is bookkeeping code, referring to code that is not part of the business logic but is interleaved with it in order to keep data structures updated or handle secondary aspects of the program."

  • naam: Nico de leeuw

    reactie: Zullen we eens beginnen om al die gebakken lucht af te schaffen en gewoon onze nederlandse taal in te zetten? Dat voorkomt een hoop bla bla want als het nog niet door krijgt op het moment dat je het opschrijft .....

  • naam: Bob Bruinenberg

    reactie: Hi Joep, graag gedaan! Jij bedankt voor de check. Volgens mij ligt de waarheid ergens in het midden ;) @Nico: Helemaal eens dat we best eens vaker wat Nederlandse termen mogen gebruiken. Helaas dekken die niet altijd de lading ;)