Share this

Are you man enough for a pink driver’s seat?

Durf jij als communicatiemanager binnen de dominante coalitie je mannetje te staan? Voor velen is het antwoord helaas nee. Voor mijn master Corporate Communicatie aan de UvA deed ik onderzoek naar de machtsrelaties binnen boardrooms. Daaruit is gebleken dat het slecht gesteld is met de strategische invloed van communicatiemanagers. Ondanks dat communicatiemanagers steeds vaker bij het bestuur aan tafel zitten, houden ze zich in de praktijk voornamelijk bezig met uitvoerende werkzaamheden. Hierdoor blijven organisaties hangen in achterhaalde communicatiepatronen. Wat houdt de manager van vandaag de dag precies tegen om zijn strategische rol te pakken? Daarvoor nam ik een kijkje achter de gesloten deuren van boardrooms, en onderzocht ik de rol van stereotypering bij het verkrijgen van macht.

Communicatie en vrouwen
Het communicatievak heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld aan de hand van feministische waarden zoals eerlijkheid, rechtvaardigheid en gevoeligheid. Als communicatiestudent is deze stereotypering me niet onopgemerkt gebleven. Opmerkingen als ‘dat is echt zo’n opleiding voor huppeltutjes die gewoon niet weten wat ze willen’ of ‘dan kunnen jullie vrouwen vast de hele dag met elkaar communiceren’ heb ik op feestjes en verjaardagen eindeloos voorbij horen komen. Toch kon ik er altijd wel om lachen. Het aantal jongens in mijn klas was immers ook maar op een hand te tellen. Ik was er heilig van overtuigd dat ik makkelijk mijn mannetje zou kunnen staan in het bedrijfsleven. Dit blijkt in de praktijk echter alles behalve eenvoudig.

Op de apenrots
Binnen veel organisaties zijn het nog steeds de mannen die het voor het zeggen hebben. Dit leidt binnen masculiene boardrooms tot het welbekende apenrots gedrag, wat gepaard gaat met veel controle en competitie. Dat komt omdat de mannelijke sociale rol, welke in de prehistorie is ontstaan, gelinkt wordt aan macht. Hoewel binnen feminiene groepen deze stereotypering in zijn geheel is verdwenen, zijn deze rollen in masculiene groepen nog altijd pijnlijk zichtbaar. Als je binnen zo’n groep niet aan het stereotype voldoet, word je automatisch negatief geëvalueerd. Als feminien gepercipieerde communicatiemanager val je dus al gauw buiten de boot.

Beperkte macht van de communicatiemanager
Uit mijn gesprekken met 12 communicatiemanagers is gebleken dat vrouwelijke stereotypering van het communicatievak grote gevolgen heeft voor de daadwerkelijke machtspositie binnen boardrooms. Zowel mannelijke als vrouwelijke communicatiemanagers voelen zich door masculiene boardroomleden minder serieus genomen, en vinden het lastig om de leiding te nemen. Ook zijn ze vaak bang voor negatieve feedback. Dat komt volgens hen ook door het commerciele belang van veel organisaties. Hierdoor heeft een marketingmanager in vergelijking met een corporate communicatiemanager eigenlijk altijd één streepje voor. 

Communicatiemanager als regisseur  
Voor alle communicatiemanagers heb ik één dringend advies: toon lef! Stereotypering begint namelijk bij jezelf. Niet iedereen vindt van zichzelf dat die tot de dominante coalitie mag behoren. Daar gaat het eigenlijk al mis. Als je jezelf wegcijfert als adviseur, dan beperkt dit  automatisch je eigen machtspositie. Hoe je als manager je eigen rol ziet is dus ontzettend belangrijk. Dit kun je zien als een toegangsbewijs voor de dominante coalitie. Dit vraagt om een nieuw soort communicatiemanager. Iemand die zijn ‘roze’ plaats aan de boardroomtafel durft in te nemen en daarbij een regisserende rol uitoefent. Daarvoor moet je leren je mannetje te staan. Er zou wat mij betreft tijdens communicatieopleidingen meer aandacht moeten komen voor het belang van leiderschap bij strategische communicatie.

Over Fleur
In 2016 behaalde Fleur cum laude haar bachelor Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, waarna zij vervolgens in 2016 is gestart met haar master Corporate Communicatie. Tijdens haar masterthesis deed zij onderzoek naar de machtspositie van communicatiemanagers binnen boardrooms. Daarvoor interviewde zij verschillende invloedrijke communicatiemanagers van grote Nederlandse organisaties. Daarnaast is Fleur in het verleden werkzaam geweest als webcare medewerker voor een grote telecomorganisatie waarbij zij veel ervaring heeft opgedaan op het gebied van Social Media. Fleur volgt binnen MSl een internship waarbij ze ondersteuning biedt bij verschillende projecten op he gebied van social & digital media. 

 

Comments

No comment yet, be the first!