Share this

Reputations - Hoe staat het met de reputatie van Marguerite Soeteman-Reijnen?

Reputations Logo - Zwart En Blauw

Hoe staat het met de reputatie van Marguerite Soeteman-Reijnen?
In 2014 werd zij als voorzitter van de Raad van Toezicht van de Stichting ALS geconfronteerd met een stelende directeur. In het dagelijks leven is zij chairman bij Aon.

“Als het erom gaat, moet je als bestuurder ruggengraat tonen.”

1. Hoe denkt u dat uw stakeholders naar u kijken en u waarderen?
“Als een kundig en geëngageerd mens. Even nieuwsgierig als eigenwijs maar altijd met een focus om te leren. En hopelijk zien ze me ook als een teamspeler. Successen moet je altijd delen met je collega’s. Samenwerken vind ik erg belangrijk.”

2. Hoe probeert u uw persoonlijke reputatie te beïnvloeden?
“Blijf altijd dicht bij jezelf. Je moet jezelf elke dag in de spiegel kunnen aankijken om te checken of je de juiste dingen en de dingen juist doet. Daarnaast moet je realistisch zijn. Reputatiemanagement is een dynamisch proces tussen mij en al mijn stakeholders. Daar heb je maar beperkte invloed op, daarom moet je zaken simpel houden. En je moet niet al te bang zijn. Ik ben wie ik ben en sta ergens voor. Daarnaast is het handig dat als je je ergens mee bemoeit, je weet waar je over praat. Anders kun je meestal beter je mond houden. Ik leg de ethische lat hoog voor mezelf en dus ook voor anderen, dat wel. Er wordt in onze samenleving steeds meer recht gepraat wat krom is. Als het erom gaat, moet je als bestuurder ruggengraat tonen. Reputatie is de rode draad door elke rol die je vervult in het leven en dat geldt zeker voor bestuurders.”

3. In hoeverre zijn uw persoonlijke reputatie en die van uw bedrijf verweven?
“Graag draai ik het om. Ik wil niet werken voor een bedrijf dat andere waarden en normen hanteert, dan die ik persoonlijk koester. Natuurlijk weet ik ook wel, dat de 65.000 werknemers van Aon wereldwijd niet allemaal hetzelfde denken als ik. Maar daar waar ik kan, geef ik mijn kernwaarden door binnen het bedrijf. De kernvraag is, waar sta je als bedrijf en organisatie voor en maak je dat ook echt waar?”

4. Wat is in uw ogen de basis van een goede reputatie?
“Je krijgt terug in het leven wat je geeft. Het gaat maar om één ding en dat is vertrouwen. Als marketeer geef je de consument een goed gevoel bij een product dat ze moeten kunnen vertrouwen. Daarnaast is tegenwoordig authenticiteit belangrijker dan ooit. Speel nooit toneel. Je hebt als bestuurder maar één rol en daar voel ik me het best bij. Lerend vermogen is ook een belangrijke pijler om te werken aan je reputatie.”

5. Kunt u een persoonlijk voorbeeld geven van succesvol reputatiemanagement of -herstel?
“Het issue dat de Stichting ALS enkele jaren heeft gehad als gevolg van diefstal door de toenmalig directeur. Ik was toen voorzitter van de Raad van Toezicht. Mijn credo is: stick to the truth. Slechte mensen moet je ter verantwoording roepen en niet ergens mee weg laten komen. We hebben het issue daarom niet alleen opgelost maar ook zelf naar buiten gebracht. Dat was niet leuk om te doen maar wel transparant, zoals past bij een goed doel. We moesten laten zien dat maar een ding telt en dat zijn de goede mensen, de ALS-patiënten waar alles om draait én de donateurs.”

6. Als u één issue of crisis uit uw carrière opnieuw zou mogen managen, welke zou dat zijn? En hoe zou u dat anders aanpakken?
“Daarover kan ik kort zijn op basis van wat ik zelf in het begin van mijn carrière heb meegemaakt toen ik werd gediscrimineerd als vrouw en daar onvoldoende op bedacht was. Het heeft me geleerd dat als er een situatie is waarin je instinctief voelt dat het fout zit, je moet handelen. Dus binnen je bedrijf mensen erop aanspreken of het bespreekbaar maken.”

Alex de Vries, reputatiestrateeg MSLGROUP

Deze blog is onderdeel van de serie Hoe staat het met de reputatie van? waarin bekende en vooraanstaande Nederlanders vertellen over het wel en wee rond hun persoonlijke reputatie.

MSL - Reputations - 27

Comments

No comment yet, be the first!