Share this

Wat kunnen politici leren van social influencers?

Wat kunnen politici leren van social influencers?                     
Met nog een paar dagen te gaan tot de Tweede Kamerverkiezingen trekken politici nog even alles uit de kast om zichzelf en hun verkiezingsprogramma’s goed neer te zetten. Net als tijdens de recente presidentsverkiezingen in de VS staat Generatie Z volop in de belangstelling. In hoeverre zullen deze jongste stemgerechtigden hun weg naar het stemlokaal weten te vinden? En als ze eenmaal van plan zijn te gaan stemmen, hoe overtuig je ze dan dit op de juiste partij te doen?

Om deze groep te bereiken doen politici en campagnebureaus er goed aan om de tactieken van bloggers, vloggers, instagrammers en snappers te bestuderen om aansluiting te vinden bij deze doelgroep. Wat valt er - in campagnetijd maar zeker ook erna -  te leren van influencers? Vijf tips.

1. Zie jezelf als een brand
De ‘personal brand’ is de belangrijkste asset van een influencer. Met een uitgesproken eigen persoonlijkheid, normen en waarden en relevantie verovert hij of zij een vaste plek in de harten van de fans en volgers. Bezigheden en samenwerkingen met merken moeten aansluiten bij de personal brand, anders valt een influencer geheid door de mand. Elke politicus zou er goed aan doen een eigen merkkompas te ontwikkelen om richting te geven aan een consistente communicatiekoers en uitstraling. Iets dat Mark Rutte al uitstekend heeft begrepen.

2. Constante flow van content
Als politicus alleen zichtbaar zijn tijdens een campagne? Fout! Influencers weten hun publiek te blijven boeien met altijd verse content, vaak via een vast publicatieschema. Waarom als Kamerlid geen wekelijkse blog of vlog publiceren met alles wat je bezighoudt én de bereikte successen? Natuurlijk vormt het verhaal - je persoonlijke passie - de basis. Waar komt die passie vandaan? Wanneer is de missie geslaagd? Dit maakt het politieke werk veel concreter en tastbaarder voor een jongere doelgroep én zorgt ervoor dat je altijd in de picture staat.

3. Kwetsbaar opstellen
Politici zijn ook maar mensen en geen robots. Henk Krol bewees het recent nog. Als je als politicus toch met regelmaat aan het publiceren bent over je werk, waarom dan niet af en toe écht jezelf laten zien? Je twijfels, de enorme bergen papier waar je je doorheen moet worstelen, het gebrek aan tijd voor vrienden of je gezin? Influencers weten hun publiek aan zich te binden doordat ze laten zien dat ze ook maar mensen zijn. Ze doen er alles aan om hun communicatie zo authentiek en oprecht mogelijk te houden. Dat zorgt voor identificatie bij fans en volgers. Dat dit werkt, bewees RTL Late Night door YouTubers Anna Nooshin en Giel de Winter acht lijsttrekkers te laten helpen om een dag uit hun leven te vloggen. Hier vind je het veelbekeken item.

4. Human to Human
Het influencer tijdperk wordt gekenmerkt door Human to Human communicatie (in plaats van Business to Consumer). Logischerwijs omarmen influencers en masse de mogelijkheid om ‘live te gaan’ om zo een extra kijkje in hun leven te bieden, of vragen en verzoeken van hun volgers op te halen. Elk sociaal platform biedt tegenwoordig de mogelijkheid om via video rechtstreeks met volgers te communiceren. Je ziet dat onder andere Jesse Klaver op dit moment veelvuldig ‘live’ gaat. Ook dit is een handig instrument voor interactie dat ook ingezet kan worden ná de verkiezingen. Bijvoorbeeld om te horen wat kiezers belangrijk vinden.

5. Vergeet écht contact niet!
Is die online en social aanwezigheid dan eenmaal in orde, vergeet dan vooral niet die kleine zaaltjes verspreid door het land te blijven bezoeken. Echt contact met je kiezers is het ultieme middel om uit te drukken dat je er voor hen bent. Evenementen waar fans hun favoriete influencers kunnen ontmoeten, zoals tijdens het Veed-festival, zijn dan ook razend populair. Alles over die ontmoetingen in het land deel je vervolgens weer online – al dan niet live.

Meer weten over influencer marketing? Neem contact op met Joyce Sint Nicolaas, Advisor en Projectmanager.

Comments

No comment yet, be the first!