Share this

Gastblog: Wat je allemaal leert van een week bij MSL..

…is heel erg veel! Ik ben Marieke Smeets. Eind juni heb ik mijn diploma Communicatie van Avans Hogeschool in Breda behaald. Daarnaast heb ik met mijn scriptie ook de werkveldprijs gewonnen: een traineeship van een week bij MSL. Begin september was het zo ver. In deze blog vertel ik jullie hier meer over.

MSL is een strategisch communicatiebureau met de focus op reputatiemanagement. Iets heel anders dan waar ik tot nu toe ervaring in heb. Bijna alle medewerkers heb ik apart gesproken over hun werkzaamheden binnen het bureau. Op deze manier werden alle kanten van het communicatievak kort uitgelicht. Voor mij was dit heel leerzaam, omdat ik gedurende mijn opleiding alleen maar stages heb gelopen op marketingafdelingen van verschillende (fashion)bedrijven. Deze gesprekken hebben mij ook andere kanten van het communicatievak laten zien.

Ik heb gesproken met Lucas, Account Director. Hij heeft veel ervaring op het gebied van crisiscommunicatie en woordvoering. Ik vond het heel interessant om hier met hem over te praten. Dit zijn namelijk onderwerpen waar ik op school veel theorie over heb geleerd, maar wat ik zelf nog nooit in de praktijk toegepast heb. Ook heb ik met hem gespard over gedragsbeïnvloeding en veranderingen binnen de media en het nieuws. Het was leerzaam om inzichten op dit gebied met elkaar uit te wisselen. Lucas gaf me als tip mee om eerste bij een communicatiebureau te werken voordat ik bij een merk aan de slag ga. De diversiteit en ervaring die je bij een bureau op doet is absoluut heel waardevol.

Op dinsdag 4 september begon de dag al heel vroeg. Om kwart over zeven werd ik verwacht bij het gebouw van De Telegraaf Media Group, omdat ik met Strategy Director Alex mee mocht naar een ontbijtsessie met ondernemersorganisatie VNO-NCW en Jong management. Henri de Groot, hoogleraar regionale economie aan de Universiteit van Amsterdam, was gastspreker van de dag. Er werd een discussie gevoerd over actuele onderwerpen waaronder economie, politiek maar ook bijvoorbeeld de arbeidsmarkt. Afsluitend aan deze discussie was er een netwerk moment. Ik heb met heel veel ondernemers kunnen spreken en dat was heel inspirerend.

Werken bij een bureau is heel afwisselend. Er zijn veel verschillende klanten uit verschillende soorten branches. Dit maakt dat iedere dag weer totaal anders is. Daarnaast is het van belang dat je van iedere branche iets weet. En weet je iets niet? Dan moet je je inlezen. Ook MSL heeft veel verschillende klanten. Op woensdag mocht ik samen met Pauline mee naar een klant uit de zorgbranche. Ik had me tot op heden nog niet echt in deze branche verdiept. Daarom heb ik een bedrijfsprofiel opgesteld voor de organisatie die we gingen bezoeken.  Hierdoor hebben Pauline en ik ons vooraf verdiept in de zorgbranche en bijvoorbeeld in de veranderingen rondom de WMO. Ik vond het interessant om te zien hoe Pauline een adviesgesprek voert. Grappig was dat ik dit op school vaak fictief heb moeten oefenen. Nu kon ik met eigen ogen zien hoe een professional op dit gebied zo’n gesprek voert met een echte (potentiële) klant.

Influencer marketing adviseur Marlot heeft me in een notendop verteld hoe haar vak in zijn werk gaat. Ze gaf me een opdracht mee om relevante influencers te zoeken voor een bepaald project. Zelf dacht ik automatisch aan influencers van YouTube en Instagram, maar Marlot heeft me laten inzien dat influencer marketing niet alleen zo werkt. Er moet eerst een persona worden gecreëerd voor de doelgroep. Vervolgens bedenk je wie deze persona allemaal zou kunnen volgen. Dit hoeven dus niet alleen maar YouTube- en Instagram influencers te zijn, maar dit kan ook bijvoorbeeld een autoriteit zijn of een bekende Nederlander, zoals Linda de Mol. Dit heeft me wel echt een ander beeld gegeven over influencer marketing en ik vond het echt heel leuk dat Marot de tijd nam om me dit bij te leren.

Weetje van de dag

Wat ook grappig is, is dat Marlot elke dat een weetje-van-de-dag vraag stelt. Wist je bijvoorbeeld dat er in totaal 120 Albert Heijns in Amsterdam zijn? En dat er gemiddeld 170.000 potloden uit een boom komen? Nee? Nou dat leer je hier dus ook!

Kort samengevat: het was een hele afwisselende, uitdagende maar vooral ontzettend leuke week. Door deze meeloopweek en de verschillende gesprekken heb ik de diversiteit van een bureau leren kennen. Graag wil ik ook alle collega’s-voor-een-week bedanken voor de super leuke tijd! En wie weet tot in de toekomst….

Comments

No comment yet, be the first!

Laatste Presentatie

Video