Share this

Blog

  • Posted: November 06, 2016

    Bij het campagneteam Trump: Stille demografische revolutie bedreigt Republikeinen

    Mijn bijzondere bezoek vandaag aan de campagneteams van Clinton en Trump in Fairfax, Virginia leert dat er een ingrijpende politieke revolutie gaande is; een die zich echter onttrekt aan het menselijk oog. De staat Virginia is het perfecte voorbeeld van een demografische aardverschuiving die de politieke toekomst van de Verenigde Staten drastisch zal veranderen.

    Read more
  • Posted: November 06, 2016

    Spannende peilingen VS vooral een kermisattractie

    In tegenstelling tot wat veel media ons voorspiegelen, is de verkiezingsstrijd in werkelijkheid minder een nek-aan-nek-race dan het lijkt. De spannende peilingen zeggen feitelijk niets. Het is een vast onderdeel van de show die presidentsverkiezingen heet. De peilingen worden echter wel als ultieme waarheid gepresenteerd en beïnvloeden daarmee kiezers. Het is een uiterst effectief communicatiemiddel in een campagne, voor eigen gewin én om je tegenstander mee te bestrijden.

    Read more
  • Posted: November 04, 2016

    Spanning? Hoezo spanning? Op bezoek bij campagneteam Hillary Clinton

    Er is geen twijfel over mogelijk. De spanning is weer helemaal terug in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Donald Trump kruipt steeds dichterbij in de peilingen en staat in sommige gevallen op gelijke hoogte of zelfs op een kleine voorsprong ten opzichte van Hillary Clinton. Hoe kan dat? En wat moeten we ervan geloven?

    Read more
  • Posted: November 03, 2016

    Vanaf nu dagelijks online: verslag van de grootste communicatie-oorlog van het decennium

    De communicatielessen uit de Amerikaanse presidentsverkiezingen Hoe leuk het ook is om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te volgen, zelf heb ik als communicatiedeskundige een heel andere kijk op dit fenomeen: eigenlijk gaat het hier om de grootste communicatieoorlog van de afgelopen decennia! En alle disciplines komen daarbij om de hoek kijken: van crisiscommunicatie tot issue management. En van framing tot het managen van je stakeholders en reputatie.

    Read more
  • Posted: October 10, 2016

    Gastblog Marco Doeser: het systeem moet kloppen

    Digitaal zijn we allemaal, maar hebben we nog wel de vaardigheid om ‘analoog’ te communiceren? Kennis van systeemtheorie en inzicht in groepsdynamica vergroot de kans op een goed gesprek.

    Read more
  • Posted: August 23, 2016

    Over NOC*NSF, het klootjesvolk en vertrouwen

    “We hadden veel duidelijker moeten communiceren met de Nederlandse fans.” Een heerlijke open deur van hier tot Rio. NOC*NSF chef de mission Maurits Hendriks zondigde tegen een van de belangrijkste wetten in de crisiscommunicatie: openheid, je eigen boodschap goed verwoorden, proactief toelichten en zo het publieke debat bepalen. Bij NOC*NSF overheerste echter het klassieke van binnen-naar-buiten denken. De gevolgen kennen we: reputatieschade voor Hendriks, NOC*NSF, ‘hoofdsponsor’ Heineken en niet in de laatste plaats, de sport. De amusementswaarde was groot, dat moet gezegd.

    Read more
  • Posted: August 02, 2016

    Goed framen is vooral goed luisteren!

    Bij het Brexit-referendum, het debat over klimaatverandering en de opkomst van Trump als presidentskandidaat in de VS zie je het: in de maatschappelijke debatten van nu heeft iedereen zijn eigen feiten. Veel bedrijven, politici en overheden weten niet hoe zij daarmee om moeten gaan, terwijl de oplossing duidelijk is: het goed framen van je boodschap voor de juiste doelgroep op het beste moment, dáár gaat het om. Dus wie zijn doelgroepen wil bereiken, moet vooral goed luisteren.

    Read more
  • Posted: July 13, 2016

    Pocketguide: komkommertijd

    Je zou het niet zeggen als je naar buiten kijkt, maar het is toch echt weer zo ver: komkommertijd. Wat is het precies en waar komt die komkommertijd eigenlijk vandaan? Deze periode biedt ontzettend veel kansen voor organisaties op het gebied van mediarelaties en reputatiemanagement, mits je het goed doet.

    Read more
  • Posted: June 21, 2016

    10 essentiële vragen bij de start van een veranderproces

    We weten het natuurlijk allemaal allang: om succesvol te kunnen zijn, moeten organisaties anno 2016 flexibeler en wendbaarder zijn dan ooit; in staat zijn om snel te veranderen en zich aan nieuwe werkelijkheden aan te passen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want uiteindelijk heb je daar wel mensen voor nodig.

    Read more
  • Posted: May 30, 2016

    Gastblog Marco Doeser: verschil moet er zijn!

    Marketeers weten het al heel lang: je moet opvallen om succes te hebben. Anders zijn dan je concurrenten, dat is de uitdaging. Omdat ze weten dat de consument kiest voor goedkoper, beter, vriendelijker of simpelweg omdat iets rood is en niet blauw. Vreemd eigenlijk, dat we bij de belangrijkste keuze in ons leven, die voor een geschikte levenspartner, vaak de persoon kiezen die het minst anders is dan wijzelf. Een procent of 10 meer of minder intelligent, dat mag nog.

    Read more