Share this

Blog

  • Posted: December 08, 2016

    Hippe marketingtermen: wat betekenen ze eigenlijk?

    Iedereen kent het wel. Je wordt voorgesteld aan een kennis van een van je vrienden. Zoals het hoort werk je een lijstje politiek correcte vragen af en kom je aan bij de vraag: ‘Maar waar werk jij eigenlijk?’. Op het moment dat je te horen krijgt dat jullie in dezelfde sector werken komt het gesprek pas écht op gang. Elke sector kent immers z’n eigen incrowd en ook heeft elke sector een eigen jargon. De gezondheidszorg kent honderden medische termen en in de juridische wereld heb je een woordenboek ter grootte van een wolkenkrabber nodig om je weg door alle begrippen te vinden. In de wereld van marketing, communicatie en pr is het niet veel anders. In mening vergaderzaal vliegen de termen en afkortingen je om de oren.

    Read more
  • Posted: November 10, 2016

    Dit is wat politici en organisaties van Trumps overwinning kunnen leren

    Reden om voor Trump te kiezen, was dat hij niet uit het politieke establishment kwam. De zwijgende meerderheid bestaat en heeft gesproken. In tegenstelling tot wat bijna alle polls voorspelden, is er nu president-elect Trump. Met slimme boodschappen, eindeloos daarop hameren en stevige one-liners wist hij deze groep te bereiken. Nu lonkt The Oval Office in januari. Denk niet dat Trump een kapitein op een stuurloos schip is, zoals Clinton geweest zou zijn: hij heeft een meerderheid in de Senaat en het Huis van Afgevaardigden. Volop ruimte dus om de veranderingen die hij heeft aangekondigd, waar te gaan maken. Maar hoe heeft het zo ver kunnen komen? Mijn analyse: een combinatie van apathie, populisme en een vertrouwenscrisis. De Brexit all over again eigenlijk.

    Read more
  • Posted: November 08, 2016

    Laatste rally’s! Clinton verpakt ‘tegenstem’ slimmer dan Trump

    Timen blogt over de presidentsverkiezingen Afgelopen avond en nacht stonden in het teken van de laatste rally’s waarin Clinton en Trump hun publiek nog een laatste keer toespraken. Waar eerder in de campagne vooral op elkaar werd ingehakt, kozen de presidentskandidaten nu vooral voor hun eigen verhaal. Trump zette zich af tegen de gevestigde orde, Clinton pleitte voor verbinding en eenheid.

    Read more
  • Posted: November 08, 2016

    Liveblog Communicatie - Amerikaanse verkiezingen 2016

    De opvallendste communicatie-aspecten van Election Day Amerika gaat naar de stembus en sluit daarmee de meest bizarre verkiezingsrace uit de Amerikaanse geschiedenis af. Collega Timen van Haaster blogt deze verkiezingsnacht over wat het meest opvalt aan de communicatie.

    Read more
  • Posted: November 06, 2016

    Bij het campagneteam Trump: Stille demografische revolutie bedreigt Republikeinen

    Mijn bijzondere bezoek vandaag aan de campagneteams van Clinton en Trump in Fairfax, Virginia leert dat er een ingrijpende politieke revolutie gaande is; een die zich echter onttrekt aan het menselijk oog. De staat Virginia is het perfecte voorbeeld van een demografische aardverschuiving die de politieke toekomst van de Verenigde Staten drastisch zal veranderen.

    Read more
  • Posted: November 06, 2016

    Spannende peilingen VS vooral een kermisattractie

    In tegenstelling tot wat veel media ons voorspiegelen, is de verkiezingsstrijd in werkelijkheid minder een nek-aan-nek-race dan het lijkt. De spannende peilingen zeggen feitelijk niets. Het is een vast onderdeel van de show die presidentsverkiezingen heet. De peilingen worden echter wel als ultieme waarheid gepresenteerd en beïnvloeden daarmee kiezers. Het is een uiterst effectief communicatiemiddel in een campagne, voor eigen gewin én om je tegenstander mee te bestrijden.

    Read more
  • Posted: November 04, 2016

    Spanning? Hoezo spanning? Op bezoek bij campagneteam Hillary Clinton

    Er is geen twijfel over mogelijk. De spanning is weer helemaal terug in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Donald Trump kruipt steeds dichterbij in de peilingen en staat in sommige gevallen op gelijke hoogte of zelfs op een kleine voorsprong ten opzichte van Hillary Clinton. Hoe kan dat? En wat moeten we ervan geloven?

    Read more
  • Posted: November 03, 2016

    Vanaf nu dagelijks online: verslag van de grootste communicatie-oorlog van het decennium

    De communicatielessen uit de Amerikaanse presidentsverkiezingen Hoe leuk het ook is om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te volgen, zelf heb ik als communicatiedeskundige een heel andere kijk op dit fenomeen: eigenlijk gaat het hier om de grootste communicatieoorlog van de afgelopen decennia! En alle disciplines komen daarbij om de hoek kijken: van crisiscommunicatie tot issue management. En van framing tot het managen van je stakeholders en reputatie.

    Read more
  • Posted: October 10, 2016

    Gastblog Marco Doeser: het systeem moet kloppen

    Digitaal zijn we allemaal, maar hebben we nog wel de vaardigheid om ‘analoog’ te communiceren? Kennis van systeemtheorie en inzicht in groepsdynamica vergroot de kans op een goed gesprek.

    Read more
  • Posted: August 23, 2016

    Over NOC*NSF, het klootjesvolk en vertrouwen

    “We hadden veel duidelijker moeten communiceren met de Nederlandse fans.” Een heerlijke open deur van hier tot Rio. NOC*NSF chef de mission Maurits Hendriks zondigde tegen een van de belangrijkste wetten in de crisiscommunicatie: openheid, je eigen boodschap goed verwoorden, proactief toelichten en zo het publieke debat bepalen. Bij NOC*NSF overheerste echter het klassieke van binnen-naar-buiten denken. De gevolgen kennen we: reputatieschade voor Hendriks, NOC*NSF, ‘hoofdsponsor’ Heineken en niet in de laatste plaats, de sport. De amusementswaarde was groot, dat moet gezegd.

    Read more