Share this

Blog

  • Posted: December 29, 2016

    4 communicatietrends voor 2017

    In 2016 is het belang van strategische communicatie nog eens extra onderstreept. De snelheid van de verspreiding van nieuws is verder toegenomen door het groeiende aantal online kanalen en platforms. Direct lezers bereiken in groten getale is makkelijker dan ooit met 2,1 miljard smartphone bezitters eind 2016 (de verwachting in 2017 is bijna 2,6 miljard). Het onderscheid tussen mening en feit lijkt minder belangrijk te worden, omdat invloedrijke kanalen het nieuws snel willen brengen om de concurrentie aan te kunnen. De verdieping wordt zelden gezocht, het zijn de populistische koppen die verkopen. Dit heeft geleid tot heel wat onverwachte wendingen in 2016, van Brexit tot Trump als president. In 2017 zullen deze ontwikkelingen verder doorzetten. Hieronder een aantal trends voor enige houvast in wat een turbulent jaar belooft te worden.

    Read more
  • Posted: December 15, 2016

    Zo kom je sterker over als leider

    Sommige ceo's en politici komen sterker over dan anderen. Je zou het 'authentiek' kunnen noemen. Maar waarom geloof je de ene leider wel en heb je bij de ander het gevoel dat hij of zij niet helemaal oprecht is? Tjardus van Citters is specialist in reputatiemanagement en werkt als zelfstandig adviseur en senior advisor voor MSL Group. Hij begeleidt diverse politici en topmannen en -vrouwen in personal branding. Om sterk over te komen, is het belangrijk dat je een boodschap communiceert die recht uit het hart komt. Het is belangrijk dat deze overeenkomt met het bedrijf, "mensen voelen aan als iemand echt voor het bedrijf staat en dat uitstraalt. Je kunt dat niet forceren", zegt hij.

    Read more
  • Posted: December 08, 2016

    Hippe marketingtermen: wat betekenen ze eigenlijk?

    Iedereen kent het wel. Je wordt voorgesteld aan een kennis van een van je vrienden. Zoals het hoort werk je een lijstje politiek correcte vragen af en kom je aan bij de vraag: ‘Maar waar werk jij eigenlijk?’. Op het moment dat je te horen krijgt dat jullie in dezelfde sector werken komt het gesprek pas écht op gang. Elke sector kent immers z’n eigen incrowd en ook heeft elke sector een eigen jargon. De gezondheidszorg kent honderden medische termen en in de juridische wereld heb je een woordenboek ter grootte van een wolkenkrabber nodig om je weg door alle begrippen te vinden. In de wereld van marketing, communicatie en pr is het niet veel anders. In mening vergaderzaal vliegen de termen en afkortingen je om de oren.

    Read more
  • Posted: November 10, 2016

    Dit is wat politici en organisaties van Trumps overwinning kunnen leren

    Reden om voor Trump te kiezen, was dat hij niet uit het politieke establishment kwam. De zwijgende meerderheid bestaat en heeft gesproken. In tegenstelling tot wat bijna alle polls voorspelden, is er nu president-elect Trump. Met slimme boodschappen, eindeloos daarop hameren en stevige one-liners wist hij deze groep te bereiken. Nu lonkt The Oval Office in januari. Denk niet dat Trump een kapitein op een stuurloos schip is, zoals Clinton geweest zou zijn: hij heeft een meerderheid in de Senaat en het Huis van Afgevaardigden. Volop ruimte dus om de veranderingen die hij heeft aangekondigd, waar te gaan maken. Maar hoe heeft het zo ver kunnen komen? Mijn analyse: een combinatie van apathie, populisme en een vertrouwenscrisis. De Brexit all over again eigenlijk.

    Read more
  • Posted: November 08, 2016

    Laatste rally’s! Clinton verpakt ‘tegenstem’ slimmer dan Trump

    Timen blogt over de presidentsverkiezingen Afgelopen avond en nacht stonden in het teken van de laatste rally’s waarin Clinton en Trump hun publiek nog een laatste keer toespraken. Waar eerder in de campagne vooral op elkaar werd ingehakt, kozen de presidentskandidaten nu vooral voor hun eigen verhaal. Trump zette zich af tegen de gevestigde orde, Clinton pleitte voor verbinding en eenheid.

    Read more
  • Posted: November 08, 2016

    Liveblog Communicatie - Amerikaanse verkiezingen 2016

    De opvallendste communicatie-aspecten van Election Day Amerika gaat naar de stembus en sluit daarmee de meest bizarre verkiezingsrace uit de Amerikaanse geschiedenis af. Collega Timen van Haaster blogt deze verkiezingsnacht over wat het meest opvalt aan de communicatie.

    Read more
  • Posted: November 06, 2016

    Bij het campagneteam Trump: Stille demografische revolutie bedreigt Republikeinen

    Mijn bijzondere bezoek vandaag aan de campagneteams van Clinton en Trump in Fairfax, Virginia leert dat er een ingrijpende politieke revolutie gaande is; een die zich echter onttrekt aan het menselijk oog. De staat Virginia is het perfecte voorbeeld van een demografische aardverschuiving die de politieke toekomst van de Verenigde Staten drastisch zal veranderen.

    Read more
  • Posted: November 06, 2016

    Spannende peilingen VS vooral een kermisattractie

    In tegenstelling tot wat veel media ons voorspiegelen, is de verkiezingsstrijd in werkelijkheid minder een nek-aan-nek-race dan het lijkt. De spannende peilingen zeggen feitelijk niets. Het is een vast onderdeel van de show die presidentsverkiezingen heet. De peilingen worden echter wel als ultieme waarheid gepresenteerd en beïnvloeden daarmee kiezers. Het is een uiterst effectief communicatiemiddel in een campagne, voor eigen gewin én om je tegenstander mee te bestrijden.

    Read more
  • Posted: November 04, 2016

    Spanning? Hoezo spanning? Op bezoek bij campagneteam Hillary Clinton

    Er is geen twijfel over mogelijk. De spanning is weer helemaal terug in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Donald Trump kruipt steeds dichterbij in de peilingen en staat in sommige gevallen op gelijke hoogte of zelfs op een kleine voorsprong ten opzichte van Hillary Clinton. Hoe kan dat? En wat moeten we ervan geloven?

    Read more
  • Posted: November 03, 2016

    Vanaf nu dagelijks online: verslag van de grootste communicatie-oorlog van het decennium

    De communicatielessen uit de Amerikaanse presidentsverkiezingen Hoe leuk het ook is om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te volgen, zelf heb ik als communicatiedeskundige een heel andere kijk op dit fenomeen: eigenlijk gaat het hier om de grootste communicatieoorlog van de afgelopen decennia! En alle disciplines komen daarbij om de hoek kijken: van crisiscommunicatie tot issue management. En van framing tot het managen van je stakeholders en reputatie.

    Read more