Share this

Blog

  • Posted: October 10, 2016

    Gastblog Marco Doeser: het systeem moet kloppen

    Digitaal zijn we allemaal, maar hebben we nog wel de vaardigheid om ‘analoog’ te communiceren? Kennis van systeemtheorie en inzicht in groepsdynamica vergroot de kans op een goed gesprek.

    Read more
  • Posted: August 23, 2016

    Over NOC*NSF, het klootjesvolk en vertrouwen

    “We hadden veel duidelijker moeten communiceren met de Nederlandse fans.” Een heerlijke open deur van hier tot Rio. NOC*NSF chef de mission Maurits Hendriks zondigde tegen een van de belangrijkste wetten in de crisiscommunicatie: openheid, je eigen boodschap goed verwoorden, proactief toelichten en zo het publieke debat bepalen. Bij NOC*NSF overheerste echter het klassieke van binnen-naar-buiten denken. De gevolgen kennen we: reputatieschade voor Hendriks, NOC*NSF, ‘hoofdsponsor’ Heineken en niet in de laatste plaats, de sport. De amusementswaarde was groot, dat moet gezegd.

    Read more
  • Posted: August 02, 2016

    Goed framen is vooral goed luisteren!

    Bij het Brexit-referendum, het debat over klimaatverandering en de opkomst van Trump als presidentskandidaat in de VS zie je het: in de maatschappelijke debatten van nu heeft iedereen zijn eigen feiten. Veel bedrijven, politici en overheden weten niet hoe zij daarmee om moeten gaan, terwijl de oplossing duidelijk is: het goed framen van je boodschap voor de juiste doelgroep op het beste moment, dáár gaat het om. Dus wie zijn doelgroepen wil bereiken, moet vooral goed luisteren.

    Read more
  • Posted: July 13, 2016

    Pocketguide: komkommertijd

    Je zou het niet zeggen als je naar buiten kijkt, maar het is toch echt weer zo ver: komkommertijd. Wat is het precies en waar komt die komkommertijd eigenlijk vandaan? Deze periode biedt ontzettend veel kansen voor organisaties op het gebied van mediarelaties en reputatiemanagement, mits je het goed doet.

    Read more
  • Posted: June 21, 2016

    10 essentiële vragen bij de start van een veranderproces

    We weten het natuurlijk allemaal allang: om succesvol te kunnen zijn, moeten organisaties anno 2016 flexibeler en wendbaarder zijn dan ooit; in staat zijn om snel te veranderen en zich aan nieuwe werkelijkheden aan te passen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want uiteindelijk heb je daar wel mensen voor nodig.

    Read more
  • Posted: May 30, 2016

    Gastblog Marco Doeser: verschil moet er zijn!

    Marketeers weten het al heel lang: je moet opvallen om succes te hebben. Anders zijn dan je concurrenten, dat is de uitdaging. Omdat ze weten dat de consument kiest voor goedkoper, beter, vriendelijker of simpelweg omdat iets rood is en niet blauw. Vreemd eigenlijk, dat we bij de belangrijkste keuze in ons leven, die voor een geschikte levenspartner, vaak de persoon kiezen die het minst anders is dan wijzelf. Een procent of 10 meer of minder intelligent, dat mag nog.

    Read more
  • Posted: May 13, 2016

    3 tips voor succesvolle corporate communicatie

    De communicatieafdeling anno 2016 wordt nog té vaak onderschat. Is het niet door collega’s of de directie, dan is het wel door de afdeling zelf. Overigens, daar las ik laatst nog een mooie peptalk over door Ron van der Jagt. Dit vind ik vreemd, want reputatie en imago staan op nummer 1 in de top 3 issues van de CEO van 2016. Waarom is het dan nog zo vaak het geval dat de afdeling alleen gezien wordt als de ‘maker van de brochures’? En hoe is dit te doorbreken?

    Read more
  • Posted: April 06, 2016

    Het jubileum: meer dan een feestje?

    Veel organisaties zoeken naar mogelijkheden om meer betrokkenheid te creëren bij medewerkers. Immers, een enthousiaste, ervaren en betrokken medewerker levert betere prestaties en zal minder snel een bedrijf verlaten. Dit leidt tot hogere klanttevredenheid en heeft een positieve invloed op het bedrijfsresultaat. Communicatieafdelingen in Nederland zetten een tal van middelen in om medewerkers op de hoogte te houden van het reilen en zeilen binnen hun organisatie, van de wekelijkse digitale nieuwsbrief tot een overvol intranet. Jammer genoeg worden niet alle natuurlijke momenten even goed gebruikt. Het vieren van een jubileum (van 1 jaar, het papieren jubileum, tot het welkbekende koperen, zilveren of gouden jubileum) wordt vaak aangegrepen om een feestje te vieren, maar is eigenlijk een excellent moment voor goede storytelling om medewerkers te binden.

    Read more
  • Posted: March 08, 2016

    Crisisvoorbereiding en crisiscommunicatie in cyberpolis

    Cybercrime is met stip binnengekomen als issue bij bedrijven en organisaties. Maar waar veel aandacht uitgaat naar afdekking van de risico’s, blijft crisiscommunicatie op de achtergrond. Terwijl dat een belangrijk instrument is om de reputatie te beschermen en financiële schade te beperken.

    Read more
  • Posted: January 11, 2016

    Staatsloterij en De Lotto hebben ondernemerszin én gezond verhaal nodig

    Veel reputaties sneuvelden afgelopen jaar. Zo ook die van de Staatsloterij, een loterijbedrijf uit 1726 dat zich ondanks haar zeer respectabele leeftijd niet langer kan beroepen op de slogan ‘betrokken, betrouwbaar en toonaangevend’.

    Read more