Share this

Nederlandse kiezer huiverig voor nepnieuws rondom verkiezingen

Nederlandse kiezer huiverig voor nepnieuws rondom verkiezingen

Amsterdam, 13 maart 2017 – Nepnieuws speelt een grote rol in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van aanstaande woensdag. 86 procent van de Nederlandse kiezers vindt de berichtgeving rondom de verkiezingen in de media onvoldoende betrouwbaar. Dit blijkt uit een publiekspeiling van MSLGROUP, strategisch communicatiebureau, onder ruim 1.000 Nederlanders. Ongeveer een derde van de Nederlanders (30%) is wel eens op het laatste moment geswitcht van partij op basis van partijoptredens in de media. Dit geldt voor 55+’ers meer dan voor andere leeftijdsgroepen. Ook als partijleiders door de media onbetrouwbaar worden genoemd, dan hecht 30 procent hier veel waarde aan.

Politieke campagnes niet altijd effectief
Verder blijkt uit de publiekspeiling dat de boodschap van politieke partijen in hun campagnes bij een meerderheid van de kiezers niet goed overkomt. 57 procent kan niet uit de campagne halen waar de partijen voor staan. Het inwinnen van informatie gebeurt dan ook via andere kanalen. Het grootste deel van de Nederlanders oriënteert zich op basis van diverse stemwijzers (46%). Deze worden gevolgd door de media (24%), familie en vrienden (13%) en dan pas websites van politieke partijen (9%). De media is echter voor 55+’ers nog steeds de belangrijkste bron van informatie.

Jezelf uitspreken op social media is ‘not done’
Social media wordt slechts door 6 procent van de respondenten gekozen als eerste voorkeurskanaal voor informatiewinning. Een andere opvallende bevinding uit de peiling is dat Nederlandse kiezers er niet happig op zijn om hun trots voor hun voorkeurspartij actief te delen via social media (91%). Dat is opmerkelijk in een tijd dat verkiezingscampagnes zich in toenemende mate op social media afspelen.

Henjo Guitjens, General Manager bij MSLGROUP in Nederland: “Sinds de Brexit en de Amerikaanse presidentsverkiezingen is het beeld van de media onder Nederlandse kiezers drastisch veranderd. De opkomst van nepnieuws heeft niet alleen in het Verenigd Koninkrijk en Amerika een grote impact gehad, ook in Nederland zijn kiezers in toenemende mate argwanend. Tegelijkertijd blijkt de impact van de media nog steeds erg groot. Politieke debatten en interviews met lijsttrekkers op televisie hebben relatief veel invloed op de uiteindelijke stemkeuze. Voor de campagneteams van politieke partijen is er werk aan de winkel: hun communicatie is lang niet altijd effectief. De uitdaging voor hen is om zich te beperken tot een paar centrale thema’s waar zowel zijzelf als een groot deel van de kiezers veel waarde aan hechten. En om de kernboodschap rond deze thema’s op een onderscheidende, consistente en effectieve manier te communiceren en te blijven herhalen. Draaien is uiteindelijk funest.”