Share this

Foodtruck 'Make Sense' week

Hoe zorg je er met een verrassende communicatiecampagne voor dat zoveel mogelijk Nederlanders zich bewust worden van de symptomen én gevolgen van hoofd-halskanker?

 

De vraag
Hoe zorg je er met een verrassende communicatiecampagne voor dat zoveel mogelijk Nederlanders zich bewust worden van de symptomen én gevolgen van hoofd-halskanker?

Hoofd-halskanker staat in de top 10 van de meest voorkomende vormen van kanker in Nederland. Elk jaar krijgen ongeveer drieduizend Nederlanders de diagnose hoofd-halskanker te horen. Tumoren in het hoofd-hals gebied kunnen snel groeien. De behandelingen veroorzaken soms ernstige verminking van het gezicht met beperking van het eet- en spraakvermogen als gevolg. De symptomen van deze vorm van kanker worden vaak niet op tijd herkend. Dit verkleint de kans op genezing. Het op tijd herkennen van de verschillende symptomen kan levens redden. Meer kennis over de symptomen van hoofd-halskanker is dus noodzakelijk.

De aanpak
In opdracht van patiëntenvereniging HOOFD-HALS werd in de week van 19 t/m 23 september 2016 aandacht gevraagd voor de ziekte. De campagne maakte deel uit van de Europese ‘Make Sense’ week waarin op grote schaal aandacht gevraagd werd voor hoofd-halskanker. MSLGROUP was verantwoordelijk voor de PR & mediarelaties en stakeholdermanagement. Hoewel veel Nederlanders in hun omgeving met kanker in aanraking komen, kunnen zij zich weinig voorstellen van de mogelijke effecten van de ziekte. Het niet meer kunnen genieten van eten is een van de meest tastbare gevolgen van de behandeling van hoofd-halskanker die je niet-patiënten kunt laten ervaren. MSLGROUP organiseerde een PR-stunt en opende de foodtruck ‘Piatti Speciali’. De nieuwe foodtruck op het Koningsplein bood voorbijgangers onder het mom van ‘Fingerfood zoals je het nog nooit geproefd hebt’ gratis hapjes aan. Bezoekers zagen de hapjes in een blender verdwijnen of consumeerden smakeloos eten. Dat zorgde voor veel verbaasde reacties. Nadat mensen doorhadden dat het een stunt was, begonnen een medische expert en vijf patiënten een gesprek over hoofd-halskanker en de symptomen. EditieNL was ter plaatste om te filmen, en zond die avond een item van 3+ minuten uit. Daarnaast werd op diverse grote social kanalen over de actie gesproken.  

Related Tags

Het resultaat

300Hapjes uitgedeeld
1Item op TV (EditieNL)
8Artikelen online