Share this

Migraine Week 2016

Hoe bereik je met een communicatiecampagne dat zoveel mogelijk Nederlanders zich bewust worden van de impact van migraine, het verschil tussen hoofdpijn en migraine en dat de vooroordelen over deze aandoening worden weggenomen?

 

De vraag
Hoe bereik je met een communicatiecampagne dat zoveel mogelijk Nederlanders zich bewust worden van de impact van migraine, het verschil tussen hoofdpijn en migraine en dat de vooroordelen over deze aandoening worden weggenomen?

Nog steeds rust er een groot taboe op migraine, met alle persoonlijke en maatschappelijke gevolgen van dien. Migraine is niet zomaar een hoofdpijntje, het is een chronische hersenziekte. Migraine komt in aanvallen en hoofdpijn is slechts één van de symptomen. Naast de hoofdpijn, die hevig is, komt vaak ook misselijkheid en braken voor. Migraine heeft een grote impact op de levens van patiënten en hun naasten. De ziekte staat niet voor niets in de top 10 van meest invaliderende ziekten ter wereld. Voor de derde keer ondersteunde MSLGROUP het Migrainefonds, de Nederlandse Vereniging voor Hoofdpijnpatiënten, de Vereniging van Nederlandse Hoofdpijncentra en GSK Consumer Health bij de organisatie van de landelijke Migraine Week.

De aanpak
Migraine wordt pas echt bespreekbaar als mensen begrijpen hoe de ziekte voelt en wat het met je doet. Om niet-patiënten te laten ervaren hoe het is om een migraineaanval te hebben én patiënten een hart onder de riem te steken, openden we gedurende twee dagen een ‘Pop-up Migraine Shop’ midden in de Amsterdamse Pijp. Gelijktijdig publiceerde het campagneteam nieuwe onderzoeksresultaten over de impact van migraine en vertelden vijf ambassadeurs, onder wie musicalzangeres Pia Douwes, hun persoonlijke verhaal. In de Pop-up Migraine Shop konden bezoekers met een virtual reality bril een aantal symptomen van migraine ervaren. Ook was er een expositie te zien met werk van de New Yorkse kunstenares en migrainepatiënt Lorie Novak. In het evenementenprogramma van de pop-up deelden vooraanstaande neurologen en wetenschappers de laatste kennis en inzichten op het gebied van migraine. Ook gaven ervaringsdeskundigen informatie en voorlichting over het omgaan met migraine. Journalisten werden uitgenodigd de bril uit te proberen en in de gelegenheid gesteld om ervaringsdeskundigen te interviewen.

Alle media resultaten overtroffen die van voorgaande jaren:
• Nieuws item in Editie NL;
• Drie radio items van elk 3+ minuten;
• Zeven krantenartikelen;
• 39 online artikelen;
• 4 online video’s;
• 766 social media posts, 2.5 miljoen Nederlanders bereikt op Twitter.

Related Tags

Het resultaat

3Radio items van elk 3+ minuten
766Social media posts, 2.5 miljoen Nederlanders bereikt op Twitter.
39Online artikelen