Share this

Ministerie van Economische Zaken

Meer dan 85.000 stemmen voor mooiste natuurgebied van Nederland

 

De vraag
Hoe zorg je ervoor dat zo veel mogelijk Nederlanders geactiveerd worden om te stemmen op hun mooiste natuurgebied?

Met de verkiezing 'Mooiste Natuurgebied van Nederland' kon het Nederlandse publiek zich van 10 tot en met 31 oktober 2016 via een speciale verkiezingswebsite of via sms uitspreken over onze natuur. Met de verkiezing 'Mooiste Natuurgebied van Nederland' kon het publiek zich uitspreken over onze natuur, verbeteren we de kwaliteit en toegankelijkheid én zetten we onze mooiste natuurgebieden en landschappen voor binnen- en buitenlandse bezoekers op de kaart. Deze verkiezing draagt bij aan de bekendheid van onze natuur, en daarmee aan de waardering ervoor. De verkiezing was onderdeel van het programma Nationale Parken van Wereldklasse (Ministerie van Economische Zaken).

De aanpak
De verkiezing was een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken (EZ). MSLGROUP was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de campagnestrategie, PR & mediarelaties en campagneondersteuning. In de campagnestrategie heeft MSLGROUP in nauwe samenwerking met EZ de nadruk gelegd op het ‘trots’ zijn op ‘jouw’ Nederlandse natuur. Het Nederlands publiek wordt daarom gevraagd te stemmen op wat voor hen persoonlijk het mooiste natuurgebied is. In de campagne stond een online focus centraal om zoveel mogelijk traffic naar het stemplatform te genereren. MSLGROUP creëerde een buzz via (online) publicaties en social media activatie. Om extra lading te geven aan de campagne heeft MSLGROUP de liefde voor natuur in Nederland aangewakkerd, waarin met name het trots-element een rol speelde (#natuurfan). Daarnaast faciliteerde MSLGROUP de verschillende genomineerde natuurgebieden zodanig dat zij zichzelf goed op de kaart konden zetten. Met de campagne is ingespeeld op zowel nationale als regionale trots op onze natuur. Dankzij het genereren van regionale exposure middels PR & mediarelaties heeft MSLGROUP de doelgroepen nóg gerichter bereikt. Om het grote publiek te informeren en te beïnvloeden is Floortje Dessing aangesloten als ambassadeur van de verkiezing. In diverse online video’s van elk genomineerd gebied riep zij Nederlanders op te stemmen op hun mooiste natuurgebied. MSLGROUP heeft deze opdracht uitgevoerd met Vote Company.

Related Tags

Het resultaat

200+online en offline publicaties (waaronder AD, RTL Late Night en De Telegraaf)
87.903 Nederlanders geactiveerd om te stemmen
31.000+views op online video’s met Floortje Dessing

Latest activity from MSLGROUP