Canal Pride 2020 – 3 geslaagde voorbeelden

10 augustus 2020 -

Diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer is een enorm breed en belangrijk thema. Het onderwerp staat momenteel bovenaan de agenda en de druk op bedrijven om zich uit te spreken is nog nooit zo groot is geweest. Ook dit jaar was de Canal Pride voor veel bedrijven weer de uitgelezen kans om uit te dragen waar zij voor staan. Door omstandigheden is de Canal Pride zoals we hem kennen helaas niet doorgegaan, maar via creatieve oplossingen maakten diverse bedrijven toch een statement. Hieronder zet ik een aantal opvallende voorbeelden op een rijtje.

Netflix

Netflix is een bekende naam als het gaat om diversiteit en inclusiviteit. Zo deelt het bedrijf proactief cijfers over de diversiteit van hun werknemers en is zij trouwe sponsor van de Canal Pride. Vorig jaar maakte Netflix indruk met een waanzinnige ‘Orange is the New Black’ boot. Dit jaar helaas geen boot, maar wel een ruim twee uur durende livestream in het teken van Pride. In de uitzending spraken verschillende queer-artiesten, waaronder Gigi Goode, Madison Bailey en Chaka Khan over het belang van diversiteit en inclusiviteit. Nieuwsgierig? Je kunt de hele uitzending hier terugkijken.

blue and yellow abstract painting

Deloitte

Bij Deloitte vinden ze dat iedereen hun ‘authentic self’ moet kunnen zijn. Met behulp van GLOBE,  een initiatief binnen Deloitte dat mensen verbindt die affiniteit hebben met LGBT+, probeert zij een omgeving te creëren waarin dit kan. Deloitte gelooft dat een diverse populatie het bedrijf sterker en impactvoller maakt en bovendien een leukere plek om te werken. Door het organiseren van workshops en het uitnodigen van interessante spreker geven zij collega’s de kans te groeien. Met de slogan ‘I am proud to be an ally’ vertellen LGBT+ medewerkers dit jaar, vanuit huis, wat Pride voor hen betekent.

Gemeente Amsterdam

Vastberaden – Heldhaftig – Barmhartig. Dat stond er tijdens Pride 2019 op de boot van de Gemeente Amsterdam. Als ‘host’ van de Canal Pride zijn de verwachtingen hoog. Volgens mij kunnen we gerust zeggen dat Amsterdam er toch elk jaar weer in slaagt de verwachtingen waar te maken. De Pride viering in Amsterdam is een van de bekendere in de wereld en dat is toch iets om trots op te zijn! Dit jaar laat de Gemeente Amsterdam zich niet uit het veld slaan en is een alternatief programma bedacht. Onder andere negen uitzendingen van Pride TV en een wandelroute langs verschillende LHBTIQ+ community plekken moeten de Pride 2020 vullen. In de serie ‘Strijdlust’ van Pride TV worden Amsterdamse LHBTIQ+’ers geportretteerd. Kijk hier hoe ieder van hen zich op unieke wijze inzet voor de gemeenschap.

pink floral boat on body of water

Ondanks dat de coronacrisis roet in het eten heeft gegooid, hebben bedrijven hun beste beentje voor gezet om diversiteit en inclusiviteit onder de aandacht te brengen. Netflix, Deloitte en de Gemeente Amsterdam laten ons zien hoe we elkaar kunnen ondersteunen en stimuleren om verhalen te delen en onszelf te zijn. Netflix doet dat door te doen waar ze goed in zijn: internationale toegankelijke content maken. Deloitte begint bij de eigen community, de medewerkers en focust daarom op LGBT+ medewerkers. De Gemeente Amsterdam weet dat de stad draait om haar inwoners en belicht hun verhalen. Zo zijn er nog tal van andere bedrijven die initiatieven hebben opgezet en doorlopend hun diversiteits- en inclusiviteitsbeleid onder de loep nemen. Laten we deze instelling vasthouden en elkaar accepteren zoals we zijn.