Drie PR stunts met impact

22 maart 2019 -

De wereld speelt zich in toenemende mate online af en dat geldt voor PR net zo. Steeds vaker echter ligt de focus op het behalen van online resultaten, via online kanalen zoals bijvoorbeeld social influencers.

Een logisch gevolg van de digitalisering, maar nog niet zo lang geleden speelde het merendeel van alle PR-activiteiten zich offline af. Offline PR draaide vooral om het uitsturen van persberichten, onderhouden van mediarelaties en kick-ass PR stunts bedenken. Langzaamaan verdwijnt deze ‘klassieke’ PR wat meer naar de achtergrond en staan ook PR stunts minder hoog op de agenda. Zonde, want een offline PR stunt is nog steeds een uitstekende manier voor het realiseren van impact, offline én online. Deze drie voorbeelden bewijzen dat:

Fearless Girl
In 2017 werd op International Women’s Day ‘Fearless Girl’ zonder enige aankondiging neergezet op Wall Street, hét financiële hart van New York. Het is een bronzen standbeeld van een meisje met haar handen in haar heupen, haren in de wind en een zelfverzekerde blik in haar ogen. Ze stond recht tegenover de beroemde  ‘Charging Bull’, de bronzen sculptuur die eveneens onaangekondigd werd geplaatst in 1989 voor de ingang van de New York Stock Exchange.

Fearless Girl’ had als doel de gender- en loonkloof in Amerika onder de aandacht te brengen. Binnen de kortste keren ging het beeld de wereld over. Miljoenen mensen kwamen in aanraking met het meisje én haar boodschap. Maar het belangrijkste: het zorgde voor een positieve golf van verandering in het bedrijfsleven. Twee jaar na dato staat ‘Fearless Girl’ er nog steeds, met andere PR stunts die meeliften op haar succes. Zo kreeg het beeld vorig jaar een bomvest om en werd getransformeerd tot ‘Fearful Girl’ om aandacht te vragen voor gun control. ‘Fearless Girl’ begon als een PR stunt, maar is inmiddels uitgegroeid tot een icoon.

Fearless Girl

Project 84
Inwoners van Londen werden vorig jaar opgeschud door een ijzingwekkende PR stunt van Project Eighty Four. Elke week sterven er in Engeland 84 mannen door zelfmoord en daar wilde de organisatie aandacht voor vragen. Op de rand van diverse gebouwen in de Engelse hoofdstad stonden 84 levensechte poppen, gebaseerd op mannen die hun leven eindigden.

Een verschrikkelijk confronterend en heftig beeld voor inwoners van Londen. Reacties volgden snel. Een deel van de mensen vond het abject om op deze manier aandacht voor een onderwerp te vragen, maar het overgrote deel juichte de stunt toe. Twitter explodeerde, landelijke nieuwsstations haasten zich naar de gebouwen toe en heel Londen had het erover.

Hoe confronterend het ook is, het doel was behaald: heel Engeland had het over zelfmoord en het onderwerp werd uit de taboesfeer gehaald. Het opzoeken van de grenzen is niet altijd zonder gevaar, maar in sommige gevallen heiligt het doel de middelen.

London Men

Hema Homohuwelijk
Ook op eigen bodem worden goede PR stunts geproduceerd. Tijdens de Gay Pride 2018 kwam HEMA met nieuws naar buiten: HEMA gaat tijdens de Pride Week drie stellen van hetzelfde geslacht trouwen, omdat zij dat in hun eigen land niet mogen. Voorafgaand aan het event werd Nederland al warm gemaakt met feitjes en nieuwtjes. Op de dag zelf werd de trouwerij een uitgebreid event met champagne, een groot feest en een boottocht over de grachten. Een offline event zorgde voor een positieve buzz op social media en op landelijke media. Van de Libelle tot RTL Nieuws en van &C tot het Algemeen Dagblad: niemand kon om het HEMA huwelijk heen. Het verstevigde de CSR positie van HEMA en zette hun krachtige lijn omtrent homo-emancipatie en diversiteit kracht bij.

LGBT vlag
Elke organisatie wil invloed hebben en impact realiseren. Een combinatie van offline en online PR is hiervoor de sleutel tot succes. Offline stunts zijn uiterst succesvol, mits origineel en voorzien van een sterke boodschap. Het moet mensen raken, matchen met hun waarden en normen of choqueren. Simpelweg een ‘fun’ stunt met geen enkele inhoudelijke boodschap zorgt wellicht voor veel bereik, maar weinig impact. En uiteindelijk is dat wat op de langere termijn beklijft in de hoofden van je publiek. Stunts die je onthoudt. Stunts die iets met je doen. Stunts met impact.