Een influencer die zelf een merk benadert. Liefde voor chocolade opent deuren.

24 augustus 2020 -

Tijdens de diplomering voor het behalen van mijn bachelor Communicatie aan Avans Hogeschool werd ik verrast met een mooie werkveldprijs. De scriptie die ik heb geschreven voor marketing agency Moon Jelly heeft een strategie met viertal interventies opgeleverd om de interne processen te optimaliseren en uiteindelijk extern organisatiegroei mogelijk te maken. Dit advies werd beloond met een traineeship bij MSL Group onder leiding van account director Pauline van Die. Een enorm leerzame ervaring met als tastbaar resultaat een plan voor een nieuwe samenwerking tussen een merk en een artiest. In dit partnership dient de artiest als brand ambassadeur om het verhaal en de kernwaarden van het merk tot uiting te brengen. De experts van MSL Group hebben één voor één hun kennis gedeeld om mijn voorstel voor de nieuwe samenwerking neer te kunnen zetten.

DJ/producer Deepend als brand ambassadeur
Na het afronden van mijn scriptie ben ik als Traffic Manager aan Moon Jelly Agency verbonden gebleven. Bij deze agency voor de muziekindustrie kom ik dagelijks in aanraking met talloze mogelijkheden om onze artiesten nog beter op de kaart te zetten. DJ/producer Deepend is er één van. Je vindt hem achter draaitafels wereldwijd en in de studio regelmatig met een Kinder Bueno-reep in zijn hand. Hij is een gevestigd artiest met een goed bereik en goede reputatie, in potentie een interessante partner voor merken.

Match met Kinder Bueno
Het belang van een goede match tussen een merk en een ambassadeur is enorm belangrijk voor een duurzame samenwerking. Voor volgers is namelijk niets vervelender dan als jouw favoriete DJ ineens advertenties plaatst voor een merk waarvan jij de link niet snapt. Dit kan je als artiest nogal wat volgers kosten op lange termijn. Ook hier is dat de uitdaging. In eerste instantie komt de welbekende chocoladereep ook een beetje uit de lucht vallen. Toch blijkt het tegendeel waar, want als je naar Deepend’s socials kijkt, dan valt alles op zijn plek.

Zonder dat er sprake is van een commerciële samenwerking, post Deepend al jaren over Kinder Bueno. De repen geven hem een energieboost en krikken zijn creativiteit op. Ik vroeg me af hoe we zijn liefde voor Kinder Bueno kunnen omzetten in een duurzame samenwerking, waar hij én Kinder Bueno blij en beter van worden. Precies daarom hebben we het traineeship bij MSL in het teken van deze case gesteld. Ik deed kennis op over influencer marketing, PR en mediaonderzoek en -inkoop.

Samenwerking
Normaal gesproken worden artiesten en influencers door organisaties gevraagd om een samenwerking met een merk aan te gaan. Deze keer draaiden we de rollen om. Het plan is tot stand gekomen door een aantal kennissessies met onder meer MSL-professionals Joyce Sint Nicolaas, Laura Frerichs en Sheena Hartlooper. Zij vertelden mij meer over influencer marketing en mediaonderzoek. Bijvoorbeeld met welke tussenpartijen je rekening moet houden en welke kosten eraan verbonden zijn. Daarnaast moet je natuurlijk nooit de waarde van onderzoek vergeten voor je plan.

MSL’s expertises kwamen nog verder tot uiting tijdens een gesprek met Joris Zwaan over media-inkoop. Hieruit bleek dat media bijna oneindig veel mogelijkheden bieden om iets in de markt te zetten. Maar ook dat hierbij doordachte keuzes van groot belang zijn. De laatste sessie met Pauline heeft voor een geïntegreerde aanpak gezorgd, die ik vervolgens gepresenteerd heb aan haar MSL-collega’s Iris Rietveld en Alex de Vries. Iris nam de rol van Kinder Bueno aan en Alex gaf mij waardevol strategische advies en presentatietips. Normaliter traint Alex CEO’s en woordvoerders van bedrijven. Je kunt je dus voorstellen dat hij me goede praktische handvatten meegaf. Met een hoop enorm bruikbare feedback op zak kan ik nu door naar Moon Jelly om het uit te gaan werken.

Het waren vier leerzame dagen op de MSL-werkvloer in Amsterdam waarbij ik mijn doel bereikt heb. Op naar de volgende stap: het uitrollen van het plan tot een echte samenwerking.

Noa Hermans