Help! Mijn betaalde influencer content is weg

26 oktober 2017 -

Door: Marlot Langendonk, PR & Influencer Marketing Advisor

Afgelopen zomer heeft influencer Frances Lichtenberg besloten dat zij liever in de anonimiteit wil leven. Ook gaf ze aan dat zij steeds minder enthousiast werd van het maken van content. Met 202.000 abonnees op YouTube maakt zij op een mooie zomerdag in september plotseling bekend een drastische beslissing in haar leven te hebben genomen, wat effect heeft op haar werk en YouTube-kanaal. De kijker heeft nog precies een week te tijd om haar huidige video’s nogmaals te bekijken en daarna verwijdert zij haar kanaal en alle content.

Influencer Foodness stopt
Foodness stopt

Een beslissing die mij verbaast in de bruisende en groeiende branche van Influencer Marketing. Waar vroeger de jeugd nog brandweerman, stewardess of popster wilde worden, is op dit moment YouTube-ster het meest gewilde beroep. Een branche waar heel veel geld in te verdienen is. Als je de droombaan hebt die vele anderen willen hebben, waarom geef je die dan op en wat voor effect heeft het op de branche?

Influencer Foodgloss stopt 18-9-2017
Youtube-account Foodness met 202k abonnees
Leeg account influencer Foodgloss
Een week later. Een leeg account

Als adviseur Influencer Marketing dacht ik meteen aan mijn opdrachtgevers. Wat als ik recent nog met haar had samengewerkt? Dan wordt mijn zorgvuldig ontwikkelde content nu gewist. Bij MSL creëren we content in samenwerking met influencers die goed past bij de interesses en het zoekgedrag van de consument. We kijken wat de huidige gebruikers zijn van ‘onze’ producten en onderzoeken wat hen bezighoudt. Hier spelen we op in.

Is mijn doelgroep de jonge ondernemende stadsvrouw in de leeftijd 25-30, dan denken we verder. Grote kans dat deze doelgroep binnenkort moeder wordt (of wil worden). Vooruit denken is regeren en we spelen dus nu al in op het toekomstbeeld van onze huidige doelgroep.

Een voorbeeld. Een verzorgingsmerk dat wij vertegenwoordigen wil de eerder genoemde doelgroep bereiken. Om met ‘haar’ levensloop mee te denken, zijn wij samenwerkingen gestart met zwangere of net bevallen influencers. Onze influencers integreren op natuurlijke wijze de key messages in hun content en delen het alsof ze het aan hun beste vriendinnen vertellen. Precies de juiste doelgroep komt in contact met deze content, want de volgers van deze mommy-influencers zijn jonge ondernemende stadsvrouwen in de leeftijd 25-30. Zo laten we de doelgroep meegroeien met de producten van onze klant.

Omdat wij vooruit denken, is het dus ook van belang dat content voor langere tijd online blijft staan. Wij willen graag dat de consument met de producten van onze klanten meegroeit en daar op een natuurlijke manier mee in contact komt. Dan pas spreek je over influence en impact.

Wat mij toch een beetje zorgen baart is dat ik geen glazen bol heb waar ik kan zien hoe de persoonlijke omstandigheden van elke influencer zijn en of zij in de aankomende periode ook hun content gaan verwijderen. Niemand zag het besluit van Frances aankomen.

Voor de opdrachtgevers van MSL hoef ik mij de aankomende tijd geen zorgen te maken. Wij maken duidelijke afspraken over hoe lang content minimaal online staat. Toch weer een zorg minder.