#LauraVraagt – Alles over influencer marketing

29 maart 2019 -

Binnen MSL is er veel kennis op het gebied van reputatiemanagement en strategische communicatie. Maar wat houdt dat allemaal precies in? Dat vroeg ik me ook af. Mijn naam is Laura Frerichs en ik ben in januari 2019 in de rol van Trainee Communication gestart bij MSL. De perfecte positie om in de hersenen van mijn collega’s te graven zodat zij hun kennis met mij delen.

In deze nieuwe interviewserie #LauraVraagt bespreek ik allerlei expertises binnen ons vakgebied samen met mijn collega’s. Elk interview heeft een andere insteek en gaat in op de diepgaande kennis binnen MSL. Om deze serie af te trappen heb ik mijn collega, Marlot Langendonk, geïnterviewd. Zij is dé expert op het gebied van influencer marketing.

Influencer marketing is helemaal ‘hot & happening’. Maar wat is influencer marketing eigenlijk? En hoe verhoudt dit zich tot een merk, product of bedrijfsstrategie? De een vindt de markt van influencers maar niets, de ander zweert erbij. Veelal ligt dit aan de bril de we op hebben, maar wat nou als je deze bril eens af zou doen. De volgende antwoorden op onderstaande vragen zouden zomaar juiste deuren kunnen openen.
Influencer Marketing 2

Wat zijn influencers eigenlijk?

“Mensen die invloed hebben op hun online volgers, dit kan hem in het aantal volgers of hun expertise zitten. Je hebt het dan over de macro influencer versus specialist, bijvoorbeeld een fitgirl, sporter, BN’er of stylist.”

Wat denken de meeste mensen dat influencer marketing is?

“Wat ik eigenlijk veel hoor is dat mensen zeggen:“Ja die gaan een beetje hun leven filmen en dan verdienen ze geld.” En wat ik nog vaker hoor is: “Ik had influencer moeten worden dan verdiende ik pas geld.” En eigenlijk denk ik dan van: “Nou doe het dan!” Wat ik jammer vind is dat mensen niet inzien dat het een nieuw conversie kanaal is. Tijdens de opkomst van Facebook en Twitter zeiden we eerst: “Ja, wat heb je er aan? Je kan alleen maar je mening ventileren.” Totdat het zakelijk werd ingezet, toen werd er gezegd: “Sociale media is hét middel om goedkoop je product of dienst onder de aandacht te brengen.” Ik snap dan ook niet wanneer mensen zeggen dat influencer zijn geen echt beroep is. Het is namelijk een vak apart en er komt meer bij kijken dan veel mensen denken.”

“Natuurlijk begrijp ik ook wel dat op Instagram vooral materialistische modeplaatjes en op YouTube vooral pranks, gaming en informatie loze weekvlogs worden getoond. Maar het is wel heel erg geestig dat de jonge millennials dit soort content toch heel erg leuk vinden om te zien. De kunst van marketing is naar mijn mening dat je jouw product of dienst zo aan je doelgroep presenteert zodat het door jouw beoogde doelgroep wordt opgepakt. Daarom zie ik influencer marketing als een goed werkend marketingmiddel. Ik heb dus een duidelijke mening over de influencer personen an sich, maar dat heb ik ook over politici. Ik raad mensen aan de influencer zelf los te zien van influencer marketing, want achter elke influencer schuilt een persoon met andere standpunten en interesses.”

Wat is influencer marketing daadwerkelijk?

“Een goed werkend marketingmiddel dat veelal de awareness en conversie van producten en diensten verhoogt.”

Waar zit de influencer markt?

“Het is eigenlijk met alles zo dat je dicht bij de bron moet gaan zitten. Als je bij Ajax wil spelen moet je ook niet in Maastricht gaan wonen. In Amsterdam zitten de meeste agentschappen en vinden de meeste events plaats, maar YouTube video’s maken kan overal. Voor mij is het belangrijk om dicht bij mijn potentiële partners te zitten en snel te kunnen schakelen met hun managers. Ook informele afspraken spelen een grote rol in het onderhouden van je netwerk.”
Influencer Marketing 2

Waarom zou je influencers inzetten in je marketing strategie?

“Influencers worden gezien als vrienden en van vrienden neem je tips aan. Mensen volgen andere mensen omdat ze hun levensstijl interessant vinden. Je kan als product of dienst dus meeliften op die interesses en het bereik van de desbetreffende influencer. Net zoals je meelift op het bereik van TVOH (The Voice of Holland) en dus een groot publiek bereikt, zo kun je dat natuurlijk ook online doen. Het leuke aan influencer marketing is dat je daarbij meer kan communiceren dan in een TVC, bannering of printadvertentie. We kunnen influencers wekenlang inzetten om het proces van de werking van een product te laten zien of een persoon een bepaalde belangrijke plek laten bezoeken en dat filmen.”

Hoe kun je ze het beste inzetten?

“Tegenwoordig heb je veel platforms waar je je vraag uit zet en middels een tool veel influencers kunt vinden. Dit kun je natuurlijk doen, maar ik vind het wel heel jammer als mensen dat doen, want je raakt je authentieke content per direct kwijt. Ik kijk dag en nacht vlogs, stories en de hele rambam om tussen de regels door te horen wat er speelt. Op dit soort platforms geven influencers namelijk niet aan of ze ziektes hebben, wellicht uit een gebroken gezin komen of toevallig net gaan verhuizen. Zo zouden woonwebshops perfect kunnen inhaken op verhuizende influencers. Ik vind het ook echt leuk om alle mensen te volgen, allen volg ik vanuit een marketingoogpunt voor mijn klanten. Zodra iemand op reis gaat stuur ik wat leuke miniproducten van mijn klanten op voor in de handbagage. En wordt er een kindje van een influencer 3 jaar oud, dan krijgt deze van mij een bepaald product wat vanaf 3 jaar geschikt is om te gebruiken. Zo heb ik eigenlijk constant een heel hoog ‘free publicity’ bereik. ‘Always on’ PR noemen we dat bij MSL.”
Influencer Marketing

Hoe kies je een influencer uit?

“Héél véél kijken en volgen. Mijn collega’s volgen alle dagbladen en financieel nieuws. Ik kijk RTL Boulevard, De Wereld Draait Door (DWDD) en zit de hele dag op social media. Puur en alleen om te kijken waar de consumenten van mijn FMCG merken mee bezig zijn en wat ze leuk vinden. Het is zo belangrijk om te volgen wat je doelgroep ook volgt!”

Wat zijn jouw learnings in je werk met influencers?

“Laat je adviseren door een millennial en iemand die veel op social media zit! Millennials besteden gewoon veel meer tijd op sociale media kanalen dan andere groepen, zij zitten dus veel op platformen waar influencers en consumenten zich ook begeven.”

Wat zijn vragen die klanten vaak stellen?

“Een vraag die ik veel krijg is: “Moet ik voor al die influencers betalen?” Dit is een logische vraag, maar als je het strategisch aanpakt, hoeft dit niet zo te zijn. Dat is ook waar ik in beeld kom, om ervoor te zorgen dat influencer marketing perfect geïntegreerd is in de algehele strategie.”