#MeToo en de bom van Bombshell

10 maart 2020 -

Als groot filmfan en werkzaam als trainee bij een communicatie adviesbureau kun je sommige verhalen gewoon niet aan je voorbij laten gaan. De indrukwekkende film ‘Bombshell’ is er zo een. De film, die 16 januari 2020 is uitgekomen, heeft inmiddels een opbrengst van ruim 56 miljoen Amerikaanse dollar wereldwijd. Niet alleen omdat de film de reputatie van een van de machtigste mediabazen en –bedrijven in de Verenigde Staten ter discussie stelt, ook omdat de film maatschappelijk zeer relevant is.

In januari 2020 begon het geruchtmakende proces van de #MeToo beweging tegen filmproducent Harvey Weinstein. De bekende filmproducent is inmiddels schuldig verklaard voor verkrachting en aanranding. Bombshell had geen betere timing kunnen hebben. Wat zich jarenlang bij Fox News op de redactievloer heeft afgespeeld is te vergelijken met wat bij ‘The Weinstein Company’ is gebeurd en helaas ook bij heel veel andere bedrijven.

#MeToo

Voor de volledigheid een korte inleiding. #MeToo is een internationale beweging tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag. De hashtag werd in gebruik genomen nadat Harvey Weinstein, in 2017 werd beschuldigd van seksuele intimidatie en misbruik door verschillende vrouwen. Vooral op Twitter werd de hashtag razend populair door het gebruik van vrouwen (en mannen) om te laten weten dat zij in hun dagelijks leven te maken hebben gehad met seksuele intimidatie of misbruik.

Fox News

In 1996 werd Roger Ailes door Rupert Murdoch aangenomen als CEO van Fox News. Hij maakte van Fox News niet alleen een groot commercieel succes maar ook een populair politiek platform en later een steunzender voor Donald Trump. Fox News is een van de meest succesvolle media in de Verenigde Staten. Ailes was een zeer machtig man in de mediawereld, die reputaties kon maken en breken. Veel ambitieuze journalisten wilden bij Fox News werken, koste wat het kost.

Als het ultieme alfamannetje van de media liet Ailes vrouwelijk sollicitanten in zijn kamer een rondje draaien om hun billen te beoordelen of om hun geslachtsdelen te begluren of te betasten. Ook dwong hij ze tot seks met hun carrière als chantagemiddel. Bij Fox News heerste jarenlang een pure machocultuur die uiteindelijk keihard werd ontmaskerd door enkele dappere vrouwen. Dit zou bij andere bedrijven anno 2020 vragen moeten oproepen. Welke cultuur heerst er bij ons op de werkvloer? Voelen vrouwen zich daarin veilig? Hoe kom ik daar achter? Wat moet er veranderen of verbeteren?

Bombshell

Daarom is Bombshell zo’n goede film. Het is een katalysator voor het #MeToo debat en houdt ons allemaal een spiegel voor. Centraal in de film staat de seksuele intimidatie bij Fox News, maar er waren natuurlijk veel meer personen bij betrokken, intern en extern.

Vol in de schijnwerpers staat de reputatie van Fox News, CEO Roger Ailes en de eigenaar/familie Murdoch. En ook hoe beide partijen ten koste van alles hun bedrijf wilden beschermen. Maar ook de persoonlijke dilemma’s van voormalig Miss America en tv-host Gretchen Carlson (zij diende de aanklacht tegen Ailes in) en nieuwspresentator Megyn Kelly worden goed belicht. Met alle risico’s voor hun eigen reputatie kozen ze voor openheid en gerechtigheid. De film brengt het proces, van de aanklacht tot het ‘ontslag’ van Ailes, treffend in beeld. Kortom, veel bedrijven en hun managers kunnen van deze film leren, mits ze beseffen dat het geen fictie maar werkelijkheid is. Elke dag.

Waarschuwing

Ondanks dat er een succesvolle film over is gemaakt, lijkt de reputatieschade voor Fox News vele malen kleiner dan die voor Harvey Weinstein en zijn bedrijf. Niet alleen omdat het inmiddels vier jaar geleden is sinds de beschuldigingen en het ontslag van Roger Ailes. Ook omdat de zaak rondom Harvey Weinstein wereldwijd nu eenmaal meer aandacht trekt en omdat hij het symbool is waartegen #MeToo zich keert. Dat de film uitkwam in dezelfde maand als dat het proces tegen Weinstein van start ging, was geen toeval natuurlijk. Het heeft met succes vooral de rechtszaak extra belicht.

De film laat tevens zien hoe keihard de mediawereld is en waarschijnlijk niet alleen in de VS. Maar ook hoe schadelijk en bedreigend een vrouwonvriendelijke bedrijfscultuur is en dat dit moet veranderen. Laat ‘Bombshell’ daarom een les zijn. Niet alleen voor mediabedrijven, maar alle bedrijven en op alle niveaus. En voor werknemers die het aan den lijve ondervinden; dat ze niet alleen staan. Een veilige werkomgeving is onderdeel van goed werkgeverschap en van je reputatie als bedrijf. Als het uitkomt, is je reputatie beschadigd en staat je license-to-operate op het spel. En wie weet wordt er ook nog een film over gemaakt.