#MSLdeelt – februari

28 februari 2020 -

In de rubriek #MSLdeelt delen wij aan het eind van iedere maand wat ons in de afgelopen maand heeft geïnspireerd, geëmotioneerd of geënthousiasmeerd op persoonlijk of zakelijk vlak. Dit kan een video zijn, maar ook een foto, campagne, PR-stunt, boek, quote of radiofragment. Deze maand in #MSLdeelt een (gulle) Amazon-baas Jeff Bezos, Artificial Intelligence, ochtendroutines en ontspanning. 


Laura deelt

Sta je dan met je goede gedrag, een bedrag van 10 miljard te doneren voor onderzoek, milieuactivisme en goede doelen om klimaat verandering tegen te gaan. Denk je dat je een goede daad verricht als grote baas van Amazon, maar nee. Jeff Bezos krijgt van zijn medewerkers te horen ‘je kunt niet met de ene hand geven wat je met de ander wegneemt’. En ook terecht, Amazon zegt vaker CO2-neutraler te zijn, maar vaak blijkt toch het tegenovergestelde.

Hoe Bezos op alle kritieken zal reageren en of er nu echt dingen gaan veranderen bij Amazon, dat moeten we nog maar afwachten. Een ding is duidelijk, of je nu de rijkste man ter wereld bent of een gewone medewerker van een bedrijf: ‘zeg wat je doet en doe wat je zegt’.


Sheena deelt

Februari is voor mij de maand dat ik een beetje door ben geschoten in mijn goede voornemens van 2020. Waar ik op dit moment graag naar kijk is het Youtube-kanaal van Amy Landino een vlogger, coach en podcasthost uit de US. Samen met haar werk ik aan een nog perfectere ochtendroutine. Deze maand sta ik geregeld al om 06.00 uur naast mijn bed om voor kantoor nog even de gym in te duiken, word ik wakker met een groot glas water en mijn multivitaminen.

Ik ben graag georganiseerd en een strakke ochtendroutine helpt mij om de dag goed te beginnen zodat ik de rest van de dag scherp en gefocust ben!


Pauline deelt

Media is onuitputtelijke een bron van informatie en inspiratie voor mij. Iedere dag weer krijg ik vanuit alle hoeken nieuws, ontwikkelingen, visie en opinie op een presenteerblaadje aangereikt. Dankjewel redacties en journalisten! Mag ook weleens gezegd worden, naast kritiek over negatieve insteek, oppervlakkigheid en gebrekkige fact checking.

Alles wat ik lees en zie laten m’n radars draaien. Het is een continue assessment van kansen of bedreigingen voor relaties waar ik mee werk, voor gewerkt heb of graag mee wil werken. Het is een routine geworden om op deze manier de krant te lezen of radio te luisteren. Een zender waar ik altijd prijs heb, is op BNR. Altijd hoor ik wel iets relevants voor een klant. Of voor mijzelf in dit geval.

In BNR’s podcast op de woensdag ging Ben Tiggelaar in gesprek met Pacelle van Goethem, expert op het gebied van beïnvloeding en overtuiging. Ze legt uit wat charisma is en hoe je het ontwikkelt. Interessant. Het belangrijkste inzicht zette mij wel even aan het denken tijdens deze drukke maand. Het gaat er om hoe ontspannen je bent en minstens zo belangrijk hoe ontspannen je overkomt. Mooi is dat.

Dat noem ik nou inspiratie. Het zette me niet alleen aan het denken, maar nodigde ook uit tot zelfreflectie. Daarbij heb ik nog een inzicht om te delen zodat anderen waar ik mee en voor werk er ook hun voordeel mee kunnen doen. Want ja, dan is de cirkel weer rond voor mij als communicatie consultant.


Jelle deelt

Artificial Intelligence, oftewel kunstmatige intelligentie, haar weg al heeft gevonden naar de reclame en media, en dat nu de wereld van communicatie en PR er langzaamaan ook aan mag gaan geloven. Dat bleek tijdens de workshop ‘How Artificial Intelligence changes and drives creative business as a professional field’  van het Alumni-evenement van de Hogeschool Utrecht.

Die constatering riep meer vragen op dan dat het antwoorden gaf. Op welk vlak van de PR wordt kunstmatige intelligentie dan bruikbaar? Is het de robot die op basis van data feilloos een communicatiestrategie gaat schrijven? Of gaat de robot zich juist ontfermen over de wat meer monotone taken? Kunstmatige intelligentie die op basis van data grote stukken content levert, is al een tijdje niet nieuw. Kunstmatige intelligentie dat sentiment kan meten al helemaal niet. Waar stopt het?

De boodschap die is blijven hangen is vooral een positieve: kunstmatige intelligentie verandert en stimuleert ons vakgebied, daar wordt het alleen maar spannender van.


Alex deelt

Die pet past ons allemaal. Aan die slogan van de Postbus 51-campagne lang geleden om burgers misdrijven te laten helpen oplossen, moest ik denken door de verfrissende column van filosoof Maarten Boudry in de Volkskrant. De klimaatdiscussie wordt begrijpelijk geregeerd door zorgen en emoties. We moeten de aarde voor ons nageslacht leefbaar achterlaten. Helaas sneuvelen in het verhitte debat vaak de feiten en regeren het hoogste woord, retoriek en egoïsme. Alles lijkt geoorloofd op weg naar een hoger maatschappelijk bewustzijn.

De boodschap van Boudry is dat we moeten stoppen met navelstaren en echt moeten gaan samenwerken. Hij appelleert aan mijn stille hoop dat de klimaatdiscussie (en vooral de keuzes die we moeten maken voor een toekomst met duurzame energiebronnen) geen ideologische discussie moet zijn maar een logische, apolitieke. Daarbij is het niet de vraag of we het gedrag van burgers moeten beïnvloeden, maar hoe en tegen welke kosten. Alleen dan is er een goede en betaalbare energietransitie mogelijk. Dan moeten wel echt alle duurzame oplossingen op tafel liggen. Van windenergie tot gas, van kernenergie tot getijdenenergie, van waterstof tot blue energy. Alleen dan zal het thema klimaat ons echt verbinden.

Joyce deelt

Het verkiezingsjaar in de VS is smullen voor de communicatieprofessional. Retoriek, lichaamstaal, tv-spots of social media bombardementen: waar zou de Amerikaanse kiezer mee te overtuigen zijn? En: kunnen we hiervan iets leren voor onze eigen opdrachtgevers en campagnes?

Waar we in elk geval iets van kunnen leren is de leiderschapsstijl van de Nieuw-Zeelandse premier Jacinda Ardern. Alleen al haar Instagram-account is een schat aan inspiratie. Visie? Check. Authenticiteit? Check. Zelfspot? Check. Empathie? Check.
Wat mij betreft kan menig politicus wel een lesje Jacinda Ardern gebruiken. Kunnen we haar naar Nederland halen?

Blijft op de hoogte van onze blogs, waaronder de rubriek #MSLdeelt