#MSLdeelt – maart

28 maart 2020 -

In de rubriek #MSLdeelt delen wij aan het eind van iedere maand wat ons in de afgelopen maand heeft geïnspireerd, geëmotioneerd of geënthousiasmeerd op persoonlijk of zakelijk vlak. Dit kan een video zijn, maar ook een foto, campagne, PR-stunt, boek, quote of radiofragment. Deze maand in #MSLdeelt de burgemeester van Zandvoort, Kolonel Danielle Veira en #Netflix. 

Pauline deelt

Wat verfrissend. Kolonel Danielle Veira, directeur Nationale Veiligheid van Suriname, spreekt haar publiek net even anders toe dan wij gewend zijn. Een prachtig voorbeeld van interculturele communicatie. Waar Rutte ons vriendelijk doch dwingend toespreekt, trekt zij van leer. Althans vanuit mijn Nederlandse perspectief. In gedachte hoor ik haar steeds zeggen: “Ga naar die Tequila Party. Doe het!” Het inspireert me om goed na te denken over de vorm en stijl van een boodschap. Wees bedachtzaam, zeker in tijden van een crisis, maar durf ook out of the box te denken. Er zijn meerdere smaken en van dit Tequila shotje krijg ik telkens weer een lach op m’n gezicht.

Alex deelt

Een lichtpuntje in de aanpak van het coronavirus deze week was de nuchtere en proactieve aanpak van de burgemeesters van Zandvoort en Bloemendaal. Zij sloten ’s ochtends zondag 22 maart het strand voor niet-inwoners van hun gemeenten, nadat de dag ervoor Nederlanders massaal bovenop elkaar van het mooie weer genoten alsof er geen dodelijk coronavirus bestaat. ‘Kom niet naar het strand’!, was de strenge boodschap en parkeerplaatsen werden gesloten. Hiermee gaf met name burgemeester Moolenburgh van Zandvoort een helder signaal af dat hij de zorgen van zijn burgers serieus neemt en niet bang is om in te grijpen. Het contrast met zijn altijd alles nuancerende Amsterdamse collega Femke Halsema kon niet groter zijn. Op 24 maart gaf zij de halfslachtige boodschap af dat zij de door het kabinet aangescherpte maatregelen tegen het virus ‘met gezonde tegenzin zou handhaven’. Het kabinet had zelf op maandag 23 maart overigens ook grote moeite een relatief simpel verhaal duidelijk te communiceren. Alle samenkomsten – ook voor minder dan 100 personen – zouden tot 1 juni verboden zijn. Het bleek later alleen om samenkomsten te gaan waar een vergunning voor nodig is… Mijn advies: als je tijdens een crisis urgentie wil overbrengen en gedrag wil beïnvloeden, meld dan streng concrete, begrijpelijke maatregelen. En herhaal die boodschap veelvuldig.

Evelien deelt

Mensen die mij kennen zullen gelijk beamen dat ik een rasoptimist ben. Voor sommigen zelfs de twijfel of ik soms niet ietwat naïef ben, wat ik ten zeerste bestrijd. In deze tijd kunnen we wel een dosis optimisme gebruiken, net zoals mijn lieve vrienden met een horecazaak. Want als er voor je besloten wordt dat je zaak dicht moet, om welke goede en begrijpelijke reden dan ook, doet dit pijn en brengt het onzekerheid. De zaak waar je jaren ontzettend hard aan hebt gewerkt, waar je je gasten hebt verzorgd en waar je de buurtgenoten een plek bood voor een sociaal moment, dicht. Dit vraagt niet alleen ondernemerschap, maar ook flexibiliteit, aanpassingsvermogen en geduld. De afgelopen dagen ben ik met mijn horecavrienden mee gaan denken mee en mee gaan leven. Ik heb ze getagd in de meest prachtige initiatieven zoals ‘Help de Horeca’ van Koninklijke Horeca Nederland en creatieve ondernemers die komen met ‘koffie-loketten’ en natuurlijk de ‘afhaal- en bezorgservice’. Een rasoptimist als ik ben, ik geloof dat mijn vrienden dit gaan redden met steun van jou en mij en de overheid, al zal het doorzetten zijn. Ik kan niet wachten op de eerstvolgende borrel of diner!

Jelle deelt

“Creativiteit gedijt als controle en routine het raam uitgaan. Menselijke creativiteit kan ons daadwerkelijk uit deze puinhoop helpen.” Dat werd afgelopen week gesteld in een artikel van Adweek. Hoewel het virus niet direct de wereld uit wordt geholpen door de creativiteit, hebben een hoop creatieve oplossingen wel degelijk een verzachtend effect. Allerlei initiatieven die de afgelopen weken zijn gestart, zoals Help de Horeca of mondkapjesnodig.nl, zijn hier een goed voorbeeld van. En terwijl de burgerinitiatieven uit de grond schieten, zijn ondertussen talloze creatieve projecten ontstaan die voor vermaak zorgen. Van het bewerken van beroemde albumcovers tot het bedenken van scherpe inhakers. Een project dat je zeker niet mag missen, is de ‘coronawandelingen’ van fotograaf Stephan Vanfleteren, waar hij zijn wandelingen dagelijks vastlegt in beeld en tekst. Hoewel creativiteit niet het medicijn is, geloof ook ik heilig dat de creativiteit ons (in ieder geval tijdelijk) uit de puinhoop helpt.

Sheena deelt

Er is bijna geen ontkomen aan dat het stukje van deze maand iets te maken heeft met de coronacrisis. Deze week was Jeroen Pauw weer terug op televisie en had in de studio wel een zeer opmerkelijke gast, Carin Littooij. Carin is onderdeel van het coronateam Landelijke Huisartsen Vereniging en nam vanuit deze functie ook deel aan het gesprek aan tafel. Tijdens de uitzending vertelde zij, bijzonder opmerkelijk, dat haar echtgenoot positief getest was op het virus en zichzelf ook niet helemaal lekker voelde op dat moment. Mijn mond viel open van verbazing. Daarnaast gaf zij ook aan dat zijzelf ook positief was getest op COVID-19, nog geen week voor de uitzending had plaatsgevonden. Veel commentaar kwam binnen tijdens en na de show en ook Jeroen Pauw heeft na afloop van de uitzending aangegeven dat hij baalde van de ‘fout’ van Carin omdat zij hen niet had ingelicht voorafgaand aan de show. In deze tijden van onzekerheid, veel fake news en verschillende landen met verschillende maatregelen vind ik persoonlijk dat iemand in een dergelijke functie het voortouw moet pakken en het goede voorbeeld te geven. Liefst meer overdreven dan laconiek, wat ze in mijn ogen met dit televisieoptreden dus allesbehalve heeft gedaan. Zelf gaf ze aan de richtlijnen van de GGD te volgen, maar naar mijn mening is dit het onnodig verspreiden van risico’s, niet alleen naar haar direct omgeving, maar naar de andere tafelgasten, de tafelheer en de mensen die achter de schermen werken.

Laura deelt

In een tijd waarin iedereen thuis zit en zich begeeft naar de video streaming platformen als Disney+, Videoland en Netflix zorgt het aan de ene kant voor een versnelling in het aantal series of films die online komen, maar aan de andere kant ligt ook heel veel productie stil. We zien het nu al dat lang verwachte films later in première gaan, waaronder de nieuwste James Bond en de Black Widow film van Marvel. Ook de opnames van het nieuwste seizoen van Stranger Things zijn uitgesteld. Natuurlijk is dit voor de liefhebber ontzettend jammer, maar als je hoort hoeveel mensen nu zonder werk en inkomsten zitten, dan denk je daar anders over.

Om deze mensen in de creatieve industrie te ondersteunen heeft Netflix een fonds van 100 miljoen dollar opgericht. Als je de werkloosheidscijfers van de vakbond International Alliance of Theatrical Stage Employees (IATSE) hoort, 120.000 van de 150.000 leden zijn werkloos, dan krijg je extra waardering voor het fonds van Netflix. Het is mooi om te zien hoe veel bedrijven op hun eigen manier bijdragen aan de crisissituatie en daarmee het leven voor velen verlichten.

Joyce deelt

Hoe ziet ons leven eruit ná de coronacrisis? Vervallen we weer automatisch in dezelfde patronen en systemen of zal er iets wezenlijks veranderen? Ik hoop het laatste, want de coronacrisis maakt pijnlijk duidelijk met welke economische en maatschappelijke problemen we in Nederland te maken hebben.

Communicatieprofessionals hebben volgens PR autoriteit Paul Holmes een belangrijke rol te spelen in een betere en sterkere post-corona wereld. Lees zijn waardevolle beschouwing waarin hij de rol van kwaliteitsmedia, de kennis van experts, een betere vorm van kapitalisme en corporate ‘purpose’ als gebieden aanhaalt waarin wij een verschil kunnen maken. Ik zeg: ‘hear, hear!’

Blijft op de hoogte van onze blogs, waaronder de rubriek #MSLdeelt