#MSLdeelt – mei

29 mei 2020 -

In de rubriek #MSLdeelt delen wij aan het eind van iedere maand wat ons in de afgelopen maand heeft geïnspireerd, geëmotioneerd of geënthousiasmeerd op persoonlijk of zakelijk vlak. Dit kan een video zijn, maar ook een foto, campagne, PR-stunt, boek, quote of radiofragment. Deze maand in #MSLdeelt onder andere de knikkeryoutubers, Beleggende Blondjes en de glimlach van Máxima.

Pauline deelt viraal geluk

 

Het bereiken van een miljoenenpubliek. Het staat bovenaan de wensenlijst van vele ondernemers, bestuurders en marketeers. Het overkwam de twee broers Jelle en Dion Bakker. Amerikaanse tv-show ‘Last Week Tonight With John Oliver’ werd sponsor van deze Nederlandse knikkeryoutubers. Fantastisch! In een wereld die geteisterd wordt door het coronavirus en waarin mensen hunkeren naar een beetje vertier en spanning, gaat het concept van de knikkerbaancompetities viral. Ja viral, dat kun je wel zeggen wanneer 100.000 abonnees zich dagelijks aansluiten bij een YouTube-kanaal. Authenticiteit, timing en zichtbaarheid komen samen in dit concept. En dan nog de onmisbare factor geluk. Het is de broers van harte gegund. Afgelopen week kreeg ik nog de vraag: “kun je ervoor zorgen dat deze video gaat vliegen?” Aan de hand van dit recente voorbeeld is goed uit te leggen dat er veel factoren meespelen en dat er geen garantie is voor succes. Toch kun je je wel laten inspireren om ‘viralgeluk’ zoveel mogelijk af te dwingen.


Joyce deelt klein geluk

 

Voor een van onze opdrachtgevers heb ik me de laatste tijd beziggehouden met het fenomeen ‘klein geluk’. Extra relevant in coronatijd, nu we onze thrills niet meer uit escaperooms, festivals en citytrips kunnen halen. Mijn eigen momentjes van klein geluk zitten ‘m vaak in onverwachte, inspirerende ontmoetingen met bijzondere mensen. Zo kwam ik deze week tijdens een wandeling in de duinen Straatdichter of Woordkunstenaar Sjaak Kroes tegen. Met zijn bureaufiets bezoekt hij verschillende locaties waar hij voordraagt en schrijft. Kom je ‘m tegen? Laat je dan zeker verrassen door zijn poëzie voor een instant dosis klein geluk. En volg hem sowieso op Instagram!


Iris deelt de glimlach van Máxima

 

Het was Koningin Máxima die deze maand een glimlach op mijn gezicht toverde. Na een succesvolle Woningsdag, waarbij de hele familie deelnam aan live videogesprekken, heeft het Koningshuis de smaak te pakken. Ter ere van haar 49ste verjaardag deelde Máxima via social media het familierecept voor haar favoriete Argentijnse koekjes. Op foto’s zien we haar zelf ingrediënten afmeten, citroenschil raspen en deeg kneden, inclusief Koninklijke juwelen. Volgers zijn lyrisch en reageren massaal. “Ik ben trots op zo’n fantastische koningin. Nog nooit eerder meegemaakt dat een lid van de koninklijke familie (in Nederland en de wereld) een lievelingsrecept deelt!”
De post is wat mij betreft een schot in de roos en past volledig in het nieuwe PR-beleid, waar collega Alex de Vries vorige maand al aan refereerde. Het is persoonlijk, authentiek en positief en geeft een inkijkje in het leven van de Royals die normaal zo ver van ons af staan. Tegelijkertijd zien we de kracht van social media en wat influencers zo succesvol maakt. Het zijn niet de grote merken en instituten die ons inspireren en aanzetten tot actie, maar individuen die ons het gevoel geven dat we bevriend met ze kunnen zijn.


Evelien deelt het gezicht van het OMT

 

In mijn omgeving merk ik dat er veel onduidelijkheid is en vragen zijn over het OMT (Outbreak Management Team) met betrekking tot de bestrijding van COVID-19. De discussie die kortgeleden ontstond intrigeerde mij. Met teksten als: “daar doen ze bewust zo geheimzinnig over” en “grote beslissingen nemen ze op basis van het OMT, en niemand weet wie daar in zitten”. Maar is dat dan echt zo? Dat ons niet expliciet verteld wordt wie er onderdeel zijn van het OMT, wil toch niet direct zeggen dat dit niet transparant is. Alleen moet je er iets voor doen om er achter te komen wie lid zijn van het OMT. En dat is wat ik heb gedaan. Dus voor iedereen die benieuwd is welke specialisten en experts het Ministerie van Volksgezondheid adviseren, klik hier en je bent een stuk wijzer.

Sheena deelt een betere nachtrust

 

Afgelopen weekend kwam ik een artikel tegen in de Elle (het juninummer van 2020) dat ging over slaap. Nu merk ik zelf dat ik tijdens de intelligente lockdown steeds slechter slaap en mij daar steeds meer mee bezig houd. Zelf heb ik een Fitbit die mij elke ochtend vertelt hoe lang ik slaap, hoe lang ik mij in welke slaapfases bevind (lichte slaap, REM slaap of diepe slaap). Die Fitbit geeft vervolgens op basis van de tijd en fases een cijfer aan mijn nachtrust.
Wat blijkt nu? Volgens het RIVM blijkt dat ruim een kwart van de Nederlanders boven de 25 jaar kampt met slaapproblemen. Zelfs 10 procent heeft last van chronische slapeloosheid. Gemiddeld slapen mensen 1,5 uur korter per nacht dan 50 jaar geleden! Naast alle bruikbare tips die tegenwoordig op internet te vinden zijn, komt een tip wel heel vaak terug. De invloed van kunstlicht op de aanmaak van melatonine is zo groot, dat wanneer je voor het slapengaan nog even door Instagram scrollt, je ervoor kan zorgen dat je lichaam in een andere tijdzone denkt te zitten en je dus niet makkelijk in slaap valt.
Door alle slapeloosheid is een geheel nieuw probleem ontstaan: ‘orthosomnia’. In het Journal of Clinical Sleep Medicine (februari 2017) wordt orthosomnia omschreven als een fixatie op het hebben van een perfecte nachtrust. Deze fixatie is de afgelopen jaren verergerd door het gebruik van apps. Mensen raken dusdanig geobsedeerd door de slaapdata dat het een goede nachtrust juist in de weg staat. Vanavond leg ik mijn mobiel dus lekker ergens anders neer. Gelukkig was mijn slaapscore van vannacht een dikke 8 ;)!

Laura deelt beter beleggen

 

Ik geef direct toe dat ik niet het type ben dat zich snel in financiën verdiept. Toch ben ik sinds kort gestart in ‘Blondjes Beleggen Beter’ van Janneke Willemse. Hierin legt zij in 7 stappen uit hoe je simpel en succesvol kunt beleggen. Het is niet zo dat ik nu een rekening heb geopend en helemaal op de hoogte ben van wat er op de beurs gebeurd. Bij lange na niet, ik heb hoofdstuk 1 nog niet eens uit. Ik ben namelijk van mening dat wanneer je met zoiets start, zeker als niet-financieel type, je vooral niet te hard van stapel moet lopen. Daarnaast vind ik het belangrijk om te begrijpen wat ik ga doen, zeker wanneer het op geld aankomt.
Iedereen wil financieel onafhankelijk zijn, toch investeren velen daar naar mijn mening maar weinig tijd in. Dat geldt voor meer dingen, denk aan gezondheid, het kunnen bespelen van een instrument of het kunnen beoefenen van een sport. We willen het allemaal kunnen, maar vaak willen we er niet de nodige tijd insteken. Ik heb mij in ieder geval laten inspireren om tijd de investeren om te kunnen beleggen en financieel onafhankelijk te zijn. Waar wil jij je tijd in investeren?

Jelle deelt zijn nieuwe normaal

 

Via de website van VICE stuitte ik op het artikel “Ik wil na de lockdown niet terug naar mijn oude leven”. Hoewel ik de gedachte van de auteur niet voor de volle honderd procent deel, vind ik het wel een interessante opmerking. De vraag of, en in welke mate, we terugkeren naar het oude ‘normaal’ speelt al ongeveer sinds het begin van de virusuitbraak. In een artikel van TIME wordt zelfs gesteld dat het simpelweg niet mogelijk is om het oude ‘normaal’ te herstellen, zoveel heeft de geschiedenis wel bewezen, aldus het artikel.
De opmerking van de auteur van VICE, of we überhaupt wel terug willen naar ons oude leven, heeft mij aan het denken gezet. Is de lockdown niet namelijk ontzettend goed te gebruiken als één groot reflectiemoment? Of zoals de auteur van het VICE artikel stelt: “Dit ‘nieuwe normaal’ is natuurlijk klote, maar heeft me ook veel nieuwe inzichten gegeven”. Ik ben benieuwd tot welke nieuwe inzichten ik in de komende tijd kom.

Alex deelt een kritisch interview

 

Begin mei staat Jaap van Dissel, RIVM-directeur en voorzitter van het Outbreak Management Team (OMT) in NRC met een opmerkelijk interview. Van Dissel is begrijpelijk trots op de dalende bezetting op de corona-IC’s. Verdere versoepelingen van maatregelen dienen zich serieus aan. Nederland heeft onmiskenbaar veel aan hem te danken als crisismanager. Toch blijven veel belangrijke vragen onbeantwoord, over testen en mondkapjes bijvoorbeeld. NRC vindt het hoog tijd dat Van Dissel daar eens stevig verantwoording over aflegt.
Het grotendeels welles-nietes vraaggesprek is voer voor communicatieprofessionals. Kritiek op of twijfels over de kabinetsaanpak pareert hij met het gemak van een ervaren politicus. Waarom we in Nederland niet eerder en meer zijn gaan testen wordt helaas niet duidelijk. Mondkapjes vindt hij schijnveiligheid.
Met weinig empathie gaat hij voorbij aan het verschrikkelijke lot van veel kwetsbare ouderen in verpleeghuizen. Het ontbreken van wetenschappelijke studies over het grote aantal besmettingen in verpleeghuizen gebruikt hij zonder met de ogen te knipperen als argument voor bewust niet-ingrijpen. Al met al is het een nogal onhandig en defensief interview. Voor een crisismanager op topniveau is dat een weinig geloofwaardige en duurzame manier van communiceren.

Lees meer over het kritiek op crisismanagement in coronatijd.