#MSLdeelt – oktober

29 oktober 2020 -

In de rubriek #MSLdeelt delen wij aan het eind van iedere maand wat ons in de afgelopen maand heeft geïnspireerd, geëmotioneerd of geënthousiasmeerd op persoonlijk of zakelijk vlak. Dit kan een video zijn, maar ook een foto, campagne, PR-stunt, boek, quote of radiofragment. Deze maand in #MSLdeelt een analyse op de aflevering van Zondag met Lubach over de fabeltjesfuik, de betrokkenheid van influencers bij de Amerikaanse verkiezingen en de boodschap van ‘A Life On Our Planet’.

Laura deelt ‘A Life On Our Planet’

Als je mij vraagt wat deze maand een indruk op mij heeft achter gelaten, dan is dat de recent verschenen documentaire van David Attenborough ‘A Life On Our Planet’. De al veel bekeken getuigenis van David Attenborough is een natuurdocumentaire van een hele andere orde wat mij betreft. De beelden en het verhaal zijn zowel prachtig als schokkend. Dat we er met z’n allen een zooitje van maken was al wel duidelijk. Maar dat we er, volgens David, nog wat aan kunnen doen zet je wel aan het denken. In de documentaire laat hij prachtige beelden van de natuur en het wilde leven zien. Hij vertelt hoe het ecologisch systeem in elkaar zit en hoe het in de loop der jaren is veranderd en wat onze rol daarin is geweest. Hij draait er dan ook niet omheen en laat schokkende beelden zien van de gevolgen. Toch draait de documentaire niet alleen om wat we fout hebben gedaan en doen, maar David spreekt tot de mensen en stimuleert hen om na te denken over wat anders kan, dat het anders kan en dat het anders moet!

Renske deelt een fabeltjesfuik

Als nieuwe collega in het MSL team deel ik graag: ik ben een enorm fan van Arjen Lubach. Ik genoot deze maand van de sterke uitzending van Zondag met Lubach over complottheorieën en het ontstaan hiervan via de algoritmes van Social Media; alias de ‘ fabeltjesfuik’ zoals Lubach het noemt.  Ik werd gegrepen door de sublieme uiteenzetting die Lubach doet over hoe platformen als YouTube en Twitter met algoritmes bepalen of je door de batterij aan video’s die je krijgt voorgeschoteld een complotdenker kunt worden of niet. Het bleek dat Nederlanders en ook bekende Nederlanders door kunnen slaan in deze theorieën over Corona, 5G en politici en hiervoor medestanders vinden waar ik stijl van achterover viel. Ik ben een voorstander van altijd kritisch blijven en geloof in vrijheid van meningsuiting, maar je hoopt toch dat Nederlandse burgers hun verstand blijven gebruiken en waarde blijven hechten aan een democratisch overheidsorgaan en de journalistiek. Heftig dat er zelfs wantrouwen is ontstaan tegen de NOS. Zo werd deze maand door de NOS besloten logo’s van hun busjes te halen omdat ze worden uitgescholden. Bizar dat deze maatregel nodig is om journalisten en verslaggevers veilig hun werk te laten doen. Allemaal een uitkomst van de groeiende achterdocht die wordt opgeroepen door de complottheorieën die dus worden uitgestrooid via YouTube en andere kanalen. Treffend vond ik ook in de uitzending de vergelijking die Lubach maakt van Social Media met een supermarkt. Het deed mij denken aan de Netflix- documentaire ‘The Social Dilemma’ die ik ook onlangs zag. Hier wordt uitgelegd hoe Social Media is ontstaan en hoe het ons manipuleert en dit weer leidt tot een overvloed aan nepnieuws, verslaving en een verdraaid beeld van de werkelijkheid. Een integrerende documentaire en ook zeker een must see als je dit onderwerp interessant vindt! Voor iedereen die de Zondag met Lubach uitzending nog niet gezien heeft, is deze uitzending over ‘fabeltjesfuik’ dus een ware aanrader. Terug te kijken op YouTube gok ik, maar kijk wel even uit met doorklikken!

Sheena deelt

Deze maand kan het je haast niet ontgaan zijn. De Amerikaanse verkiezingen zijn in full swing! Op social media, hoofdzakelijk Instagram, volg ik een aantal influencers en bekende mensen die zelf in Amerika wonen. Ik vind het heel mooi om te zien hoe betrokken zij zijn bij deze activiteit en er alles aan doen om hun volgers op de hoogte te stellen van alle informatie rondom het stemmen. Zo zorgt actrice Amy Schumer ervoor dat al haar volgers, in welke staat dan ook, de juiste informatie hebben om hun stem uit te brengen. Ze brengt verkiezingsmappen in beeld waar het mogelijk is om vervroegd je stem uit te brengen, signaleert deadlines om je stem te registreren en houd iedereen up to date zodat niemand achter het net hoeft te vissen wanneer hij/zij wil stemmen. Ook roept ze iedereen op om een kiesselfie te maken en op Instagram te delen met haar, al deze posts deelt zij vervolgens weer in haar Instagram Stories. Nu influencers steeds vaker onder vuur komen te staan over de zin en onzin van hun werk, vind ik dit een positief geluid van iemand met een groot bereik die haar netwerk inzet voor iets dat bijdraagt in de wereld.