Social media tijdens de coronacrisis

30 maart 2020 -

Elke 45 milliseconden wordt er een tweet naar aanleiding van het coronavirus gepost, volgens Twitter. Het is het levende bewijs hoe immens groot de vraag naar nieuws en informatie is over de crisissituatie.

In tijden van grote onzekerheid kijken mensen verwachtingsvol naar hun regeringen, overheidsfunctionarissen en instellingen voor antwoorden, oplossingen en vooral geruststelling. Maar ook kijken ze steeds vaker naar bedrijven en merken, dus naar u. Daarom de vraag: hoe gaat uw bedrijf in deze tijd met social media om, zodat uw communicatie duidelijk en concreet is en waarde toevoegt? Lees hier de tips van onze Kekst CNC-collega Livia Movilescu.

Claim je leiderschap
Maak strategisch gebruik van senior managers om berichten over te brengen om de kracht en authenticiteit van het leiderschapsteam te tonen. Dit geeft de organisatie een gezicht in een tijd van crisis en stelt medewerkers, belanghebbenden en klanten gerust dat het bedrijf alle nodige stappen heeft ondernomen om zowel intern als extern te coördineren en te communiceren. Het bewijs suggereert dat de meest succesvolle en boeiende berichten op sociale media

Aangepast zijn aan de doelgroep. Het is belangrijk om te onthouden dat werknemers een gedetailleerde brief verwachten. Klanten en stakeholders ontvangen talloze berichten van merken die ze volgen, dus houd de boodschap richting die doelgroep kort en bondig.

Duidelijke informatie geven over de stappen die al zijn gezet en een indicatie van wat te verwachten is.

De onzekere tijden en de impact die het coronavirus heeft op werknemers, klanten en bredere belanghebbenden erkennen. Het is belangrijk dat de communicatie empathisch, authentiek en in lijn is met de stem en waarden van het bedrijf.

In lijn zijn met de bredere corporate messaging. Communicatie met senior leiderschap moet bredere zakelijke berichten weerspiegelen. Er moet consistentie en een gevoel van eenheid zijn onder alle senior woordvoerders over het onderwerp. Dit kan worden bereikt door leidinggevende posities te timen en te coördineren, zodat de merkpagina’s van het bedrijf en die van het senior management overeenkomen.

“Business as usual”-communicatie
Het is van cruciaal belang om bestaande of geplande content op sociale media te controleren om ervoor te zorgen dat die content niet “tone deaf” lijkt voor de onzekerheid waarmee mensen worden geconfronteerd. Overweeg of huidige (betaalde) mediacampagnes moeten worden onderbroken of aangepast. Het is belangrijk om werknemers aanvullende begeleiding voor (sociale) media te bieden, aangepast aan de situatie.

Communiceren over COVID-19 via (sociale) media is niet verplicht of altijd noodzakelijk. Bedrijven moeten echter op zijn minst een plan hebben om te identificeren wanneer een reactie van jouw organisatie gerechtvaardigd is, terwijl ze ook moeten evalueren wat geschikt is om te plaatsen en hoe vaak je moet posten.

Evalueer je tone-of-voice
Het is belangrijker dan ooit om attent, duidelijk en beknopt te communiceren. Houd er rekening mee dat je publiek waarschijnlijk wordt geconfronteerd met financiële of persoonlijke ontberingen. Zorg ervoor dat je empathisch blijft en waar mogelijk ondersteuning biedt.

Blijf luisteren
Gebruik tools op sociale media om de belangrijkste gespreksonderwerpen te begrijpen en influencers die deelnemen aan het debat te volgen. Dit kan waardevolle inzichten bieden en helpen bij de vormgeving van toekomstige communicatie.

Blijf up-to-date
Blijf op de hoogte van de laatste aankondigingen van de overheid, gezondheidsorganisaties en collega’s. Wat gisteren een geweldige aanpak was, is vandaag misschien niet meer geschikt. Het is belangrijk om flexibel te zijn en zakelijke berichten af te stemmen op belangrijke updates.

Voeg waarde toe
Zorg ervoor dat de posts op sociale media waardevolle informatie bevatten over de aanpak en acties van je organisatie. Blijf bij de feiten: blijf empathisch, maar vermijd het delen van persoonlijke perspectieven, gevoelens of meningen over de huidige stand van zaken. Overweeg het volgende:

Hoe worden werknemers beschermd? Maak content dat informatie biedt over beloning en ondersteuning van werknemers (zoals uitkeringen, ziekengeld, flexibel werken en beurzen).

Wat is de impact op je klanten? Geef informatie over hoe de huidige situatie klanten zal beïnvloeden. Maak gebruik van grafieken en andere formaten om initiatieven te communiceren.

Wat doe jij om de gemeenschap te ondersteunen? Maak visuele inhoud om die inspanningen te benadrukken.

Pas de postfrequentie aan
Zorg er echter voor dat je alleen communiceert als je iets te zeggen hebt.

Gebruik al je kanalen
Zorg ervoor dat relevante communicatie via alle kanalen wordt gepost. Geef indien nodig prioriteit aan de kanalen met de meeste volgers om de juiste doelgroepen op de hoogte te houden. Pas de indeling / grootte van de inhoud aan het kanaal aan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op de website van Kekst CNC.