BEKIJK:

  • Categorieën
  • Blijf op de hoogte.

    Blog

    #MSLdeelt – juli

    31 juli 2020

    In de rubriek #MSLdeelt delen wij aan het eind van iedere maand wat ons in de afgelopen maand heeft geïnspireerd, geëmotioneerd of geënthousiasmeerd op persoonlijk of zakelijk vlak. Dit kan een video zijn, maar ook een foto, campagne, PR-stunt, boek, quote of radiofragment. Deze maand in #MSLdeelt onvergetelijke reclames, cultuurconsumptie tijdens corona en de macht … Continue reading "#MSLdeelt – juli"

    Nieuws

    MSL Nederland breidt team uit met senior adviseurs Simone Bel en Nick Kouwenhoven

    22 juli 2020

    Amsterdam, 22 juli 2020 – Strategisch communicatiebureau MSL Nederland, gespecialiseerd in reputatie en influence, breidt haar team uit met twee zeer ervaren communicatieprofessionals. Simone Bel en Nick Kouwenhoven gaan als zelfstandig adviseur samenwerken met MSL. MSL versterkt hiermee haar advieskracht als onderdeel van het geïntegreerd communicatieaanbod van Publicis Groupe Nederland. Ruim 250 specialisten werken hierbij … Continue reading "MSL Nederland breidt team uit met senior adviseurs Simone Bel en Nick Kouwenhoven"

    Blog

    #MSLdeelt – juni

    30 juni 2020

    In de rubriek #MSLdeelt delen wij aan het eind van iedere maand wat ons in de afgelopen maand heeft geïnspireerd, geëmotioneerd of geënthousiasmeerd op persoonlijk of zakelijk vlak. Dit kan een video zijn, maar ook een foto, campagne, PR-stunt, boek, quote of radiofragment. Deze maand in #MSLdeelt goed nieuws over vrouwelijk toptalent, inclusiviteit en hybride … Continue reading "#MSLdeelt – juni"

    Blog

    Interne communicatie bedrijven effectiever vanwege thuiswerken door corona

    3 juni 2020

    De coronacrisis stelt bedrijven dezer maanden voor immense uitdagingen. Een ervan is hoe je je medewerkers goed en eenduidig informeert zodat ze zich betrokken en gewaardeerd voelen. Strategisch communicatiebureau MSL deed hiervoor onderzoek bij een 20-tal toonaangevende organisaties, waaronder KLM, Rabobank, AFM, Adyen en HEMA. Emoties Opvallend is dat bij de meerderheid van de organisaties … Continue reading "Interne communicatie bedrijven effectiever vanwege thuiswerken door corona"

    Blog

    #MSLdeelt – mei

    29 mei 2020

    In de rubriek #MSLdeelt delen wij aan het eind van iedere maand wat ons in de afgelopen maand heeft geïnspireerd, geëmotioneerd of geënthousiasmeerd op persoonlijk of zakelijk vlak. Dit kan een video zijn, maar ook een foto, campagne, PR-stunt, boek, quote of radiofragment. Deze maand in #MSLdeelt onder andere de knikkeryoutubers, Beleggende Blondjes en de glimlach van … Continue reading "#MSLdeelt – mei"

    Blog

    Nu jij weer!

    28 mei 2020

    Strategy Director Alex de Vries over kritiek op crisismanagement in coronatijd. Begin mei staat Jaap van Dissel, RIVM-directeur en voorzitter van het Outbreak Management Team (OMT) in NRC met een opmerkelijk interview. Het roept de vraag op wat de topwetenschapper wil bereiken met het grotendeels welles-nietes vraaggesprek in crisistijd. Het is voer voor communicatieprofessionals. Van Dissel … Continue reading "Nu jij weer!"

    Blog

    #MSLdeelt – april

    30 april 2020

    In de rubriek #MSLdeelt delen wij aan het eind van iedere maand wat ons in de afgelopen maand heeft geïnspireerd, geëmotioneerd of geënthousiasmeerd op persoonlijk of zakelijk vlak. Dit kan een video zijn, maar ook een foto, campagne, PR-stunt, boek, quote of radiofragment. Deze maand in #MSLdeelt een corona-dilemma, de Keuringsdienst van Waarde, Theo Maassen en de … Continue reading "#MSLdeelt – april"

    Blog

    #LauraVraagt – Social media prioriteit bij reputatiemanagement

    29 april 2020

    In deze #LauraVraagt interview ik mijn collega Sheena Hartlooper. Sheena kent de social media trends als geen ander en hoe je deze gebruikt voor de reputatie en PR van je organisatie. Hieronder geeft zij de belangrijke punten aan voor effectief en efficiënt reputatiemanagement. Sheena deelt do’s en dont’s en benadrukt waarom social toch echt op … Continue reading "#LauraVraagt – Social media prioriteit bij reputatiemanagement"

    Blog

    Wat we kunnen leren van crisisblunders minister Van Engelshoven

    24 april 2020

    “Cultuur doet ertoe. Juist nu. Het biedt troost, afleiding, en hoop”. Dat zei minister Ingrid van Engelshoven vorige week toen zij het steunpakket van 300 miljoen euro voor de cultuursector bekendmaakte. Ondanks het behoorlijke bedrag van 300 miljoen euro hield de kritiek op het handelen van de minister aan. En dat is niet verwonderlijk, want … Continue reading "Wat we kunnen leren van crisisblunders minister Van Engelshoven"

    Blog

    Communicatie vanuit het hart voorkomt ‘corona-washing’

    21 april 2020

    Goed doen ten tijde van crisis is reputatievraagstuk De strijd tegen de verspreiding van het nieuwe coronavirus is nog volop gaande. Tal van bedrijven, organisaties en ZZP-ers laten zich van hun beste en creatiefste kant zien om bij te dragen aan de oplossing of verzachting van deze immense crisis. De lijst met hulpacties is bijna … Continue reading "Communicatie vanuit het hart voorkomt ‘corona-washing’"

    Blog

    #LauraVraagt – Awareness campagnes, gedragsbeïnvloeding is key

    9 april 2020

    Bij een strategisch communicatie adviesbureau met ruim 46 jaar expertise op het gebied van reputatiemanagement is er genoeg ruimte om zo nu en dan mijn collega’s te vragen naar hun kennis en ervaringen. Mijn naam is Laura Frerichs en in deze blog van de serie van #LauraVraagt interview ik Joyce Sint Nicolaas. Zij is expert … Continue reading "#LauraVraagt – Awareness campagnes, gedragsbeïnvloeding is key"

    Blog

    De corona-paradox, videobellen en fatsoen

    6 april 2020

    Via onze laptops presenteert zich dezer dagen een gehele nieuwe en fascinerende wereld, die we anders nooit hadden gezien. Zelfs niet op Netflix. De meeste mensen werken momenteel thuis vanwege het coronavirus. Grote groepen nieuwe gebruikers, zoals bedrijven, overheden en scholen, storten zich massaal op video-apps. Hoe manage je je zakelijke reputatie op deze nieuwe … Continue reading "De corona-paradox, videobellen en fatsoen"

    Nieuws

    MSL staat voor u klaar

    30 maart 2020

    De impact van het coronavirus is groot, zowel persoonlijk als professioneel. In deze onzekere en ingrijpende tijd staat MSL klaar de gevolgen voor u en uw bedrijf goed te helpen managen. Met een team van crisisspecialisten en jarenlange ervaring bij verschillende bedrijven, helpt MSL middels strategisch advies en operationele communicatieondersteuning. Met als doel eventuele issues … Continue reading "MSL staat voor u klaar"

    Blog

    Social media tijdens de coronacrisis

    30 maart 2020

    Elke 45 milliseconden wordt er een tweet naar aanleiding van het coronavirus gepost, volgens Twitter. Het is het levende bewijs hoe immens groot de vraag naar nieuws en informatie is over de crisissituatie. In tijden van grote onzekerheid kijken mensen verwachtingsvol naar hun regeringen, overheidsfunctionarissen en instellingen voor antwoorden, oplossingen en vooral geruststelling. Maar ook … Continue reading "Social media tijdens de coronacrisis"

    Blog

    #MSLdeelt – maart

    28 maart 2020

    In de rubriek #MSLdeelt delen wij aan het eind van iedere maand wat ons in de afgelopen maand heeft geïnspireerd, geëmotioneerd of geënthousiasmeerd op persoonlijk of zakelijk vlak. Dit kan een video zijn, maar ook een foto, campagne, PR-stunt, boek, quote of radiofragment. Deze maand in #MSLdeelt de burgemeester van Zandvoort, Kolonel Danielle Veira en #Netflix.  Pauline deelt … Continue reading "#MSLdeelt – maart"

    Blog

    #MeToo en de bom van Bombshell

    10 maart 2020

    Als groot filmfan en werkzaam als trainee bij een communicatie adviesbureau kun je sommige verhalen gewoon niet aan je voorbij laten gaan. De indrukwekkende film ‘Bombshell’ is er zo een. De film, die 16 januari 2020 is uitgekomen, heeft inmiddels een opbrengst van ruim 56 miljoen Amerikaanse dollar wereldwijd. Niet alleen omdat de film de … Continue reading "#MeToo en de bom van Bombshell"

    Blog

    #MSLdeelt – februari

    28 februari 2020

    In de rubriek #MSLdeelt delen wij aan het eind van iedere maand wat ons in de afgelopen maand heeft geïnspireerd, geëmotioneerd of geënthousiasmeerd op persoonlijk of zakelijk vlak. Dit kan een video zijn, maar ook een foto, campagne, PR-stunt, boek, quote of radiofragment. Deze maand in #MSLdeelt een (gulle) Amazon-baas Jeff Bezos, Artificial Intelligence, ochtendroutines en ontspanning.  … Continue reading "#MSLdeelt – februari"

    Blog

    #LauraVraagt – Het cement van het bureau

    22 januari 2020

    In deze #LauraVraagt interview ik mijn collega, projectmanager Evelien de Vries. Zij weet alles van procesmanagement en operationeel management. In zekere zin is zij ‘het cement’ van ons bureau en zorgt ervoor dat wij onze klanten optimaal van dienst kunnen zijn. Ze weet wie voor welke klant werkt, hoe de processen rondom klanten in elkaar … Continue reading "#LauraVraagt – Het cement van het bureau"

    Blog

    Reputatie in 2019. Over wachtgeld, wildplassen, zelfmedelijden en eerlijkheid

    7 januari 2020

    2019 was een razend interessant reputatiejaar. Waar Maarten van der Weijden een nationale held wordt door in drie dagen 200 km te zwemmen langs de Friese Elfsteden, verliest Marco Kroon die status in een paar minuten als wildplasser in een kikkerpak. Waar Eva Jinek en de familie Meiland omroepen RTL en SBS weer glans geven, … Continue reading "Reputatie in 2019. Over wachtgeld, wildplassen, zelfmedelijden en eerlijkheid"

    Blog

    #LauraVraagt – Vragen om aandacht

    4 december 2019

    Deze keer interview ik mijn collega, Pauline van Die, voor de nieuwe #LauraVraagt. Pauline is dé expert als het om corporate PR gaat. Ze kent het medialandschap als geen ander en weet precies wat er speelt binnen verschillende markten. In dit interview deelt ze haar inzichten en ervaringen. Ze vertelt hoe corporate PR nu precies … Continue reading "#LauraVraagt – Vragen om aandacht"

    Blog

    Lobby met menselijk gezicht opende deur expats in Ierland

    30 oktober 2019

    De aankomende Brexit kent vele gezichten. De Britse politiek is in een complete chaos veranderd, ondernemers binnen de Europese Unie (EU) bereiden zich voor op het ergste, (internationale) bedrijven vertrekken uit het Verenigd Koninkrijk (VK) en omringende EU-landen doen er alles aan om zichzelf als een interessant alternatief voor het VK te positioneren. Zo ook … Continue reading "Lobby met menselijk gezicht opende deur expats in Ierland"

    Blog

    Een effectieve reputatiestrategie is nooit af

    23 oktober 2019

    Reputatie is een fluïde, grillig begrip: haast niet te grijpen in een definitie of formule. Het draait om een constante emotionele beleving, weging, beoordeling en waardering van een bedrijf, mens, merk, product of dienst. Reputatie hoort eigenlijk op de balans van elke organisatie te staan, al is het lastig haar in geld te waarderen, daar … Continue reading "Een effectieve reputatiestrategie is nooit af"

    Blog

    #LauraVraagt – De essentie van stakeholder management

    8 augustus 2019

    MSL Nederland is al ruim 46 jaar expert op het gebied van reputatiemanagement en strategische communicatie. Wat houdt dat precies in? Mijn naam is Laura Frerichs en ik ben in januari 2019 als Trainee Communication gestart bij MSL. Het is de perfecte plek om elke dag in het hoofd van mijn collega’s te graven naar … Continue reading "#LauraVraagt – De essentie van stakeholder management"

    Blog

    We worden minder creatief. Hoe komt dat en wat zijn de tactieken om creativiteit te stimuleren?

    30 juli 2019

    Tijdens mijn bezoek aan C-Day19 dat georganiseerd is door Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, heb ik deelgenomen aan de fasterclass High speed Creativity- technieken vanuit design thinking van Rody Vonk. Hij had het over een interessant onderzoek van de Amerikaan Dr. George Land dat laat zien dat de creativiteit bij volwassenen ontzettend daalt. Daarnaast … Continue reading "We worden minder creatief. Hoe komt dat en wat zijn de tactieken om creativiteit te stimuleren?"

    Blog

    Waarom slimme ondernemers media als serieuze partner zien

    11 juli 2019

    De media zijn niet alleen een onmisbare pijler van onze democratie. Ook een ondernemer kan hen niet negeren. Serieus reputatiemanagement vraagt erom. Media zijn in een vrije samenleving de kritische toetssteen voor hetgeen je als ondernemer belooft, doet of hebt gedaan. Ga die uitdaging aan vanuit het ondernemersbloed. Toch worstelen veel ondernemers met het stereotype … Continue reading "Waarom slimme ondernemers media als serieuze partner zien"

    Blog

    Public affairs: online of offline?

    9 juli 2019

    Door de vele veranderingen in het communicatievak is up to date blijven belangrijker dan ooit. Een dag als C-day 2019 waarin juist dat én de communicatieprofessional centraal staat, is dan ook een mooie gelegenheid om de laatste trends te horen en je te laten inspireren door de sprekers. De sprekers Cyriel Kortleven over de ‘Ba-nano-actie’ … Continue reading "Public affairs: online of offline?"

    Blog

    #LauraVraagt – ‘Alles komt naar buiten, vroeg of laat.’

    2 juli 2019

    MSL Nederland is expert op het gebied van reputatiemanagement en strategische communicatie. Wat houdt dat precies in? Mijn naam is Laura Frerichs en ik ben in januari 2019 als Trainee Communication gestart bij MSL. Het is de perfecte plek om elke dag in het hoofd van mijn collega’s te graven naar hun kennis en klantervaringen. … Continue reading "#LauraVraagt – ‘Alles komt naar buiten, vroeg of laat.’"

    Blog

    4 monitoring tips tijdens een crisis

    7 juni 2019

    Ik was onderweg naar een verjaardag van een vriendin toen mijn telefoon ging. Een collega aan de lijn: vertrouwelijke informatie van een klant was gelekt naar de media en zij zaten midden in een mediastorm. Het oorspronkelijke idee was dat de klant de informatie zelf de dag daarna naar buiten zou brengen, maar we moesten … Continue reading "4 monitoring tips tijdens een crisis"

    Blog

    ‘Alle Menschen werden Brüder’

    20 mei 2019

    De Verenigde Naties hebben 21 mei tot “Werelddag voor Culturele Diversiteit, Dialoog en Ontwikkeling” uitgeroepen om extra aandacht te vragen voor de waarde van culturele diversiteit en het belang van een harmonieuze samenleving. Een verheven thema met een evenzo verheven doel: Alle Menschen werden Brüder. Maar even, wat moét je nu met zo’n Werelddag? Cynisme … Continue reading "‘Alle Menschen werden Brüder’"

    Blog

    Persvrijheid ook in Nederland niet vanzelfsprekend. Wie beschermt haar?

    1 mei 2019

    Over fake news, opportunistische politici, media op drift en een slechte reputatie. De Internationale Dag van de Persvrijheid wordt elk jaar op 3 mei gevierd, maar eigenlijk moet elke dag een feest van de persvrijheid zijn. De dag werd in 1993 door de Verenigde Naties ingesteld om het belang van persvrijheid aan te geven. Het … Continue reading "Persvrijheid ook in Nederland niet vanzelfsprekend. Wie beschermt haar?"

    Blog

    #LauraVraagt – Alles over influencer marketing

    29 maart 2019

    Binnen MSL is er veel kennis op het gebied van reputatiemanagement en strategische communicatie. Maar wat houdt dat allemaal precies in? Dat vroeg ik me ook af. Mijn naam is Laura Frerichs en ik ben in januari 2019 in de rol van Trainee Communication gestart bij MSL. De perfecte positie om in de hersenen van … Continue reading "#LauraVraagt – Alles over influencer marketing"

    Blog

    Drie PR stunts met impact

    22 maart 2019

    De wereld speelt zich in toenemende mate online af en dat geldt voor PR net zo. Steeds vaker echter ligt de focus op het behalen van online resultaten, via online kanalen zoals bijvoorbeeld social influencers. Een logisch gevolg van de digitalisering, maar nog niet zo lang geleden speelde het merendeel van alle PR-activiteiten zich offline … Continue reading "Drie PR stunts met impact"

    Blog

    Campagne clash: SuitSupply versus ING

    23 oktober 2018

    Af en toe wordt Nederland opgeschud door een opmerkelijke reclamecampagne. Ook afgelopen dagen was het weer zo ver. Twee Nederlandse bedrijven lanceerden nieuw werk dat de nodige tongen losmaakte. In de nieuwe abri-campagne van SuitSupply staan homoseksuele koppels centraal, iets dat volgers van het kledingmerk op social media niet konden waarderen. ING kwam een aantal dagen later … Continue reading "Campagne clash: SuitSupply versus ING"

    Blog

    Annika Ruijter

    23 oktober 2018

      “I failed and just tried again”. Dankzij deze zes woorden is het beeld dat ik van de marketingwereld had totaal veranderd. Blijkbaar maakten de woorden nieuwsgierig, waarna ik een mini-traineeship bij Publicis One won. Gedurende een week nam ik een kijkje bij vijf verschillende labels van Publicis One, met elk hun eigen karakter. Afgelopen … Continue reading "Annika Ruijter"

    Blog

    Gastblog: Wat je allemaal leert van een week bij MSL..

    17 september 2018

    …is heel erg veel! Ik ben Marieke Smeets. Eind juni heb ik mijn diploma Communicatie van Avans Hogeschool in Breda behaald. Daarnaast heb ik met mijn scriptie ook de werkveldprijs gewonnen: een traineeship van een week bij MSL. Begin september was het zo ver. In deze blog vertel ik jullie hier meer over. MSL is … Continue reading "Gastblog: Wat je allemaal leert van een week bij MSL.."

    Nieuws

    MSL genomineerd voor Sabre Award

    19 april 2018

    MSL is genomineerd voor een Sabre Award in de categorie Public Education met de landelijke awareness campagne rondom hoofd-halskanker: ‘Sprakeloos’. Hoofd-halskanker is een relatief onbekende vorm van kanker in vergelijking met bijvoorbeeld borstkanker. Ondanks dat er veel aandacht voor kanker is in Nederland, is er nog weinig urgentie onder Nederlanders om zichzelf te checken op … Continue reading "MSL genomineerd voor Sabre Award"

    Nieuws

    Nederlandse bedrijfsleven negeert roep om interactie op social media

    19 maart 2018

    Amsterdam, 19 maart 2018 – De consument wil op social media de dialoog met het Nederlandse bedrijfsleven aangaan. Echter, deze roep om interactie bleef in 2017 bijna altijd onbeantwoord. Daarentegen zenden bedrijven zonder eerst te luisteren. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de eerste Dutch Engagement Benchmark, opgezet en uitgevoerd onder leiding van dr. Wim Elving, … Continue reading "Nederlandse bedrijfsleven negeert roep om interactie op social media"

    Blog

    Een uniek kijkje achter de schermen bij communicatiebureau MSL; een week vol inspiratie, dynamiek en diversiteit

    14 februari 2018

    In de zomer van 2017 mocht ik mijn diploma Communicatie aan Avans Hogeschool in ontvangst nemen. Als kers op de taart werd ik de winnares van de werkveldprijs 2016-2017. Mijn prijs? Een week traineeship bij MSL’, een strategisch communicatiebureau met de focus op reputatiemanagement. Een week meelopen met de experts binnen het communicatievak, zien en … Continue reading "Een uniek kijkje achter de schermen bij communicatiebureau MSL; een week vol inspiratie, dynamiek en diversiteit"

    Blog

    Een Immersive Learning Experience bij MSL

    14 februari 2018

    3 weken geleden ontving ik het bericht; ‘Gefeliciteerd! Na zorgvuldig overleg is onze keuze op jou gevallen voor de MSL Immersive Learning Experience.’. Mijn eerste gedachten; ‘Help, ik ben gekozen! Ben ik nu echt gekozen? Wat moet ik doen, wat moet ik zeggen, wat moet ik aan?’ De overweldiging van gezonde spanning werd maandagmorgen onmiddellijk … Continue reading "Een Immersive Learning Experience bij MSL"

    Nieuws

    Klanten waarderen MSL met een dikke 8

    12 februari 2018

    Stijging ten opzichte van 2016 Klanten zijn dik tevreden over de kwaliteit van de dienstverlening van MSL Nederland, zo blijkt uit een internationaal klantenonderzoek. Jaarlijks vragen we wereldwijd aan onze klanten hoe zij de advieskracht, impact en service van MSL waarderen. Ook veel opdrachtgevers in Nederland hebben hieraan deelgenomen. De scores zijn gegeven op KPI’s … Continue reading "Klanten waarderen MSL met een dikke 8"

    Nieuws

    Interview met Erik Martens in BN|DeStem

    5 februari 2018

    De aanleiding? Dé expertise van MSL: strategische communicatie en reputatiemanagement. Afgelopen zaterdag stond er een uitgebreid interview met onze managing director Erik Martens in BN|DeStem. De aanleiding? Dé expertise van MSL: strategische communicatie en reputatiemanagement én de vele recente reputatie-incidenten. Volgens Erik is het belangrijk om het heft in handen te nemen en te houden. … Continue reading "Interview met Erik Martens in BN|DeStem"

    Nieuws

    Erik Martens en Alex de Vries nieuwe directie MSL Nederland

    10 januari 2018

    Twee ervaren reputatiestrategen aan het roer bij jubilerend adviesbureau (45 jaar) Amstelveen, 10 januari 2018 – Met ingang van 1 januari 2018 is Erik Martens (54) benoemd tot Managing Director van MSL Nederland, het adviesbureau op het gebied van strategische communicatie en reputatiemanagement. Hij volgt Henjo Guitjens op die na ruim 14 jaar een nieuwe uitdaging … Continue reading "Erik Martens en Alex de Vries nieuwe directie MSL Nederland"

    Blog

    Help! Mijn betaalde influencer content is weg

    26 oktober 2017

    Door: Marlot Langendonk, PR & Influencer Marketing Advisor Afgelopen zomer heeft influencer Frances Lichtenberg besloten dat zij liever in de anonimiteit wil leven. Ook gaf ze aan dat zij steeds minder enthousiast werd van het maken van content. Met 202.000 abonnees op YouTube maakt zij op een mooie zomerdag in september plotseling bekend een drastische beslissing … Continue reading "Help! Mijn betaalde influencer content is weg"