Een baan in de schoonmaak is leuk -

ondernemersorganisatie schoonmaak- en
bedrijfsdiensten (OSB)

Hoe zorg je ervoor dat een beroep met een redelijk negatieve reputatie aantrekkelijk wordt voor jonge mensen?

 

De schoonmaak- en glazenwassersbranche kent een groot tekort aan arbeidskrachten. In sommige regio’s is de situatie zelfs nijpend. De krapte geldt voor zowel schoonmakers als glazenwassers. De sector, vertegenwoordigd door werkgeversorganisatie OSB, had behoefte aan een indringende campagne waarbij een positief en eerlijk beeld geschetst wordt van het werken in de branche. De campagne moest leiden tot een beter begrip over de goede carrièrekansen die de branche biedt. Denk hierbij aan werkervaring op de arbeidsmarkt, doorgroeimogelijkheden, werken in deeltijd en zelfontplooiing.

Het schoonmaakvak vergrijst en kampt met vooroordelen. Zo zou het vak slecht worden betaald en vies en eenzaam zijn. Hieruit ontstaat het gevoel voor jongeren dat een baan in de schoonmaak geen kansen biedt. Waarom zou je er als jongere überhaupt over nadenken in de schoonmaak te gaan werken? Dat was onze uitdaging.

MSL ontwikkelde de campagne ‘Je komt er in de schoonmaak’ en gaf het werk van schoonmaker een nieuwe betekenis. Dit door te focussen op onverwachte, uitdagende en verrassende momenten en locaties waar schoonmakers hun werk doen. Tevens werd de nadruk gelegd op de aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden in de sector, ook voor starters, zoals een goed salaris en flexibele werktijden. De campagne had een stoere uitstraling en maakte het schoonmaakvak aantrekkelijk voor de doelgroep. Voor de campagne-uitingen is gebruik gemaakt van echte schoonmakers, hun persoonlijke verhaal én mooie locaties. Van de Markthal in Rotterdam tot een brandweerkazerne. MSL leverde verder content voor abri’s, social media, video’s en een campagnewebsite op. Leden van OSB konden zelf putten uit een rijk gevulde toolkit om hun eigen, lokale campagne vorm te geven.

Daarnaast werd er volop aandacht in de pers geregeld. Zo besteedden onder andere het AD, Metro en RTLZ aandacht aan het tekort in de branche en lieten zij jonge, enthousiaste schoonmakers en glazenwassers aan het woord.

5 publicaties in top media (o.a. AD, Metro, RTLZ, BNR)
1,5 miljoen Nederlanders bereikt