PR-stunt met stembandloos koor -

PATIËNTENVERENIGING Hoofd-halskanker

Hoe zorg je er met een verrassende PR-campagne voor dat zoveel mogelijk Nederlanders zich bewust worden van de symptomen van hoofd-halskanker?

 

Hoofd-halskanker is een relatief onbekende vorm van kanker in vergelijking met bijvoorbeeld borst- of huidkanker. Ondanks dat er veel aandacht voor kanker is in Nederland, is er nog weinig urgentie onder Nederlanders om zichzelf te checken op symptomen. MSL deed onderzoek en constateerde dat 63% van de Nederlanders nooit heeft gehoord van hoofd-halskanker. Van deze groep wist 79% niet welke symptomen kunnen duiden op deze vorm van kanker; 69% checkt zichzelf nooit op symptomen.

Om Nederlanders meer bewust te maken, moet de bekendheid van hoofd-halskanker worden aangejaagd en de motivatie om jezelf te checken worden verhoogd. Dit deed MSL door sterk te focussen op één specifiek gevolg van hoofd-halskanker en de nadruk te leggen op de symptomen ervan. MSL koos voor het verliezen van je stem. Het verliezen van je oorspronkelijke stem of het ervaren van spraakproblemen is een van de gevolgen. De stem van een patiënt verandert, waarmee een deel van zijn of haar identiteit verloren gaat.

Om de gevolgen een extra lading te geven, maar ook de veerkracht van de patiënten te laten zien, heeft MSL een koor samengesteld. Hierdoor konden (ex)patiënten ondanks hun ernstig beschadigde stem samen zingen. Het koor is verrassend en confronterend. Om de ziekte zo concreet en persoonlijk mogelijk te maken, werden ervaringsverhalen van overlevenden vastgelegd op video en zijn deze ‘survivors’ ingezet als ‘influencer’. Om met een klein budget zo veel mogelijk impact en bereik te genereren, is ervoor gekozen sterk te focussen op online PR en free publicity. De verhalen/video’s werden geplugd bij pers en grote online magazines. Per kanaal werd bekeken welk verhaal en video het beste aansloot bij het publiek van dat kanaal.

Het resultaat

Door de geslaagde campagne zijn miljoenen Nederlanders nu bekender met de gevolgen van hoofd-halskanker. Het koor verscheen bij Paul de Leeuw (NPO1), online op Hart van Nederland (SBS6) en AD.nl. De online verhalen en video’s zijn onder andere gedeeld op AT5, Lindanieuws.nl (van LINDA. Magazine), Omroep Max en VROUW (De Telegraaf).

22 kwalitatief hoogwaardige publicaties
3,6 miljoen Nederlanders bereikt via TV
11,8 miljoen Nederlanders bereikt via online kanalen
Medische stakeholders, zoals KNO-artsen waren online betrokken