PR campagne kauwgomschoen -

Gumshoe

Hoe zorg je ervoor dat media en influencers aandacht besteden aan de Gumshoe waardoor de campagneboodschap wordt verspreid over de hele wereld?

 

Jaarlijks eindigt zo’n 1.5 miljoen kilo kauwgom op straat. Het duurt wel 20-25 jaar voordat kauwgom volledig vergaan is. Het verwijderen kost gemeenten vele miljoenen euro’s. Buiten het feit dat kauwgom op straat smerig is, hebben dieren er ook last van. Amsterdam Metropolitan Area (samenwerkingsverband regio Amsterdam) wil door een bewustwordingscampagne het probleem terugdringen.

Publicis Groupe ontwikkelde deze campagne, zocht naar een manier om Amsterdam te verrassen en mensen bondgenoot te maken van deze oplossing. Dit betekent niet het opleggen van extra regels en beperkingen, maar in de mogelijkheden van kauwgom. Het blijkt zeer geschikt materiaal te zijn om een nieuw soort rubber van te maken. Publicis Groupe bedacht het concept ‘Gumshoe’, sneakers met zolen gemaakt van kauwgom van de straten van Amsterdam. Het innovatieve karakter van de schoen zet tevens aan tot een dialoog over het op straat gooien van kauwgom.

MSL was verantwoordelijk voor de publiciteit en mediarelaties. We zorgden voor een enorm internationaal bereik door een combinatie van PR, influencer marketing en social media. In dit speelveld is timing en persoonlijke benadering zeer belangrijk. Iedereen wil het nieuws als eerste kunnen brengen op zijn eigen manier. De nauwe relaties van MSL met media en influencers waren doorslaggevend voor het succes. MSL koos voor een proactieve (pers)lobby waarbij de boodschap specifiek op de interesse van de individuele journalist en influencer werd afgestemd. Denk aan nieuws, human interest, lifestyle, tech en innovatie, gemeenten enz. Waar de een koos voor een interview, maakte de ander zelf een nieuwsitem met de Gumshoe. Hierna volgde de verdere bekendmaking door de distributie van een persbericht en een introductievideo. Eerst werd regionale pers benaderd, gevolgd door nationale én internationale pers.

Het resultaat

MSL creëerde een viral effect met lokale, regionale, nationale en internationale aandacht tot gevolg. Door de innovatieve en sympathieke aanpak staat het kauwgomprobleem op de maatschappelijke agenda.

650 miljoen mensen bereikt loopt
100 landen was de Gumshoe zichtbaar
64.130 keer is de video bekeken en nog elke dag loopt dit aantal op